رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش کنیم خدای نکرده ضعف‌های خود را در سایه دین پنهان نکنیم و ضعف خود را به خاطر نجابت مردم مورد غفلت قرار ندهیم.

محمدباقر قالیباف در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن تبریز با اشاره به اهمیت کارآمدی به موقع توسط مسئولان، اظهار کرد: باید بتوانیم به موقع، قدرت حل مسئله داشته و مشکلات را با اولویت مصالح، حل و فصل کرده و تلاش کنیم موضوعات را حل کرده و کارهای اشتباه را توجیه نکنیم.

وی با تاکید بر این‌که امروز دین ما مسئولان نسبت به شما مردم عزیز این است که بتوانیم با تصمیمات درست، کارآمدی در مسئولیت‌ها، حرکات صحیح و به‌جا و تشخیص های علمی و سیاسی درست بتوانیم به مردم خدمت کنیم، ادامه داد: امروز کارآمدی حق الناس بوده و حقی است که بر دوش مسئولان نهاده شده که باید به بهترین شکل به جا آوریم؛ این دین ما به مردم است و باید این حق را در زمان خود انجام دهیم، چراکه اگر حقی همانند کارآمدی که قدرت حل مسئله دارد را در زمان خود انجام ندهیم، مرتکب گناه نابخشودنی شده‌ایم.

قالیباف ادامه داد: هرچند مردم ما برای انقلاب، اسلام و ایران عزیز با خدا معامله کردند، نه با ما مسئولان اما وظیفه ماست که برای مردم ایران که رنج و سختی تحمل می‌کنند و در برهه‌های حساس اینگونه به حمایت از انقلاب و ناامیدی دشمنان به میدان می‌آیند، با کارآمدی، به موقع انجام وظیفه کنیم. مردم این کارآمدی را در سایه دین می‌خواهند، چراکه مردم با پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال آرزوی دیرینه ایرانیان شامل قدرت، منزلت، معرفت و ثروت بودند که انقلاب این مسیر را فراهم کرد.

وی با تاکید بر این‌که جامعه ما یک جامعه پویا و زنده بوده و این جامعه حق مطالبه، حق انتقاد و اعتراض دارد، همچنان که از نظام حمایت کرده و در عرصه‌های مختلف و در حل مشکلات مشارکت می‌کند، ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب تا دوران دفاع مقدس و تا به امروز که دوران کرونا را پست سر گذاشتیم مردم همواره حمایت و مشارکت خود را نشان داده و امروز نیز اینگونه حمایت خود را نشان می‌دهند که این امر نشانگر جامعه‌ای زنده و پویا است.

رئیس مجلس با بیان این‌که درود بر امام راحل که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و توانست کلمه الله اکبر را با پیروزی انقلاب اسلامی معنا بخشد، ادامه داد: امام راحل، اعتماد به نفس را در این ملت جاری و ساری کرد و کلمه “ما می‌توانیم‌” را با مجاهدت و همچنین تلاش شهدا و امت حزب الله و مردم عزیز تحقق بخشیده و جامه عمل پوشاند.

وی با اشاره به عزت آفرینی و مجاهدت‌های شهدا، یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی در دوره مظلومیت مسلمین، به مسلمانان عزت بخشیده و باعث احیای مجدد اسلام در این مقطع زمان شدند که در این رابطه مردم تبریز نقش ویژه‌ داشته و با نگاهی به تاریخ، همواره شاهد تاریخ سازی و جلوداری این مردم بوده ایم که مهم‌ترین ویژگی آنان محب اهل بیت بودن و آمیختگی با فرهنگ عاشورا است.

وی با تاکید بر این‌که مردم تبریز در مقاطع مختلف تاریخی، غیرت خود را به نمایش گذاشتند، ادامه داد: در ۲۹ بهمن سال ۵۶، مردم تبریز و آذربایجان آنچنان قیامی را رقم زدند که در تداوم حرکت و پیروزی انقلاب نقش برجسته داشت و قدرت ملت و امت حزب الله و همچنین مسیر امام را به رخ دژخیمان ستم شاهی کشید.

قالیباف با تاکید بر این‌که همه می‌دانیم انقلاب اسلامی ایران دشمن دارد، گفت: دشمنی سرسخت و هوشمند، فرصت طلب و بهانه جو که در این جنگ شناختی از کاه کوه می‌سازد و روی هر زخمی نشسته و خون ملت را می‌مکد که در این رابطه باید هنر مسئولان این باشد که هم مطالبه به حق مردم و هم طمع ورزی دشمن را مهار کنند و این مسیر همان خط اصیلی است که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایشان به ما نشان دادند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: باید این مسیر را مشخص کرده و مرزبندی خود را با دشمن و ناامیدسازی دشمنان مشخص کرده و همچنین مدارا و امیدوارسازی مردم را مورد توجه قرار دهیم که در این رابطه حرکت درست، با تکیه بر جوانان و نوجوانان و ظرفیت‌های اصیل جامعه مورد تاکید است.

وی با تاکید بر این‌که سراسر زندگی امام راحل، سرشار از تحول است که باید در کنار تمسک به مبانی انقلاب و اصول امامین انقلاب، بازسازی انقلاب را با تغییر روش‌ها مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: باید در کارآمدسازی مبتنی بر بازسازی اصیل، بر مبنای معنویت، عقلانیت و عدالت در حوزه حکمرانی و تغییر روش‌ها در این مسیر گام برداشته و بر مشکلات فایق آمده و منافع ملی و رضایت مردم را تامین کنیم.

قالیباف با تاکید بر این‌که ما اهل تجدیدنظر در مبانی انقلاب اسلامی و اندیشه‌های سیاسی امامین انقلاب نیستیم اما باید در روش‌های خود بازنگری کنیم، افزود: برای تحول، بازسازی انقلاب و حکمرانی نیازمند تحول بوده و در این مسیر نیازمند آن هستیم که به جوانان، نوجوانان، زنان و نخبگان تمرکز داشته و حرکت خود را در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب پیش ببریم؛ این امر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای انقلاب و ایران عزیز است.

رئیس مجلس با بیان این‌که ما در مجلس و دولت، مکلف هستیم در قالب برنامه هفتم که از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود این حرکت تحولی را آغاز کنیم، افزود: در قالب این برنامه با محوریت مردم و خانواده به عنوان مخاطب اصلی و بر مبنای اولویت‌های عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی در همه سطوح، حرکت خواهیم کرد تا بتوانیم توان اقتصادی و قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان، یادآور شد: در این تحول با اولویت اقتصادی پیش خواهیم رفت و به این نکته توجه خواهیم کرد که این تحول، بدون مردم و مردمی سازی اقتصاد میسر نخواهد بود و باید بدانیم هیچ جایگزینی برای مشکلات مرم جز با مشارکت خود مردم نداریم.

وی با مرور تجربیات تلخ و شیرین و موفقیت‌های انقلاب اسلامی طی ۴۴ سال، تاکید کرد: طی این سال‌ها، هرجا که مردم بوده و مشارکت کردند، موفق شده‌ایم و هرکجا که مسئولان بدون حضور و مشارکت مردم، حرکتی را شروع کردند به موفقیت نرسیده‌ایم، چراکه انقلاب اسلامی یعنی مردم و اگر قلب مردم با ما نتپد، هیچ قدرتی نداریم و این درس را از امامین انقلاب یاد گرفته‌ایم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این‌که تحول در حوزه اقتصادی شامل دو بخش “سرمایه گذاری و بهینه سازی درست و همچنین کارآمدی و مدیریت” است که هر دو را در کشورمان داریم، ادامه داد: روش‌هایمان نیاز به اصلاح دارد که باید در این رابطه اقدام کنیم که در این رابطه گام‌های خوب و روشنی‌بخشی بر خواهیم داشت.

قالیباف، نیروی انسانی به ویژه جوانان و نخبگان را مهم‌ترین عنصر تحول‌آفرین عنوان کرد و افزود: اگر به هر دلیل این ظرفیت را از دست دهیم، فرصت تحول را نیز از دست خواهیم داد.