وزیر امور خارجه ژاپن گفت: توکیو در حال مذاکره برای افتتاح دفتر ارتباط ناتو است که اولین دفتر از نوع خود در آسیا است و گفت که حمله روسیه به اوکراین، جهان را از ثبات کمتری برخوردار کرده است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در مصاحبه‌ای اختصاصی به سی ان ان گفت: «ما در حال مذاکره هستیم، اما هنوز هیچ جزئیاتی نهایی نشده است».

هایاشی به طور خاص از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته به عنوان رویدادی با عواقب بسیار فراتر از مرزهای اروپا یاد کرد که ژاپن را مجبور کرد در مورد امنیت منطقه تجدید نظر کند.

او گفت: «دلیل اینکه ما در مورد این موضوع بحث می کنیم این است که از زمان حمله روسیه به اوکراین، جهان بی‌ثبات تر شده است. اتفاقاتی که در اروپای شرقی اتفاق می‌افتد تنها به موضوع اروپای شرقی محدود نمی‌شود و مستقیماً بر وضعیت اینجا در اقیانوس آرام تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که همکاری بین ما در شرق آسیا و ناتو به طور فزاینده‌ای اهمیت می‌یابد.

وی افزود که ژاپن عضو پیمان ناتو نیست،  اما این اقدام پیامی را ارسال می کند که شرکای این بلوک در آسیا اقیانوسیه “به شیوه‌ای بسیار ثابت” با ناتو درگیر هستند.

مجله Nikkei Asia اولین بار چهارشنبه گذشته به نقل از مقامات ژاپنی و ناتو که نامشان فاش نشد، از برنامه‌های خود برای افتتاح دفتر در ژاپن خبر داد. ناتو دفاتر ارتباطی مشابهی در جاهای دیگر از جمله اوکراین و وین دارد. نیکی هفته گذشته گزارش داد که دفتر ارتباط در ژاپن امکان گفتگو با شرکای امنیتی ناتو مانند کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند را در مورد چالش های ژئوپلیتیکی، فناوری های نوظهور و مخرب و تهدیدات سایبری فراهم می کند.

 سخنگوی ناتو هفته گذشته در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «در مورد طرح‌هایی برای افتتاح دفتر ارتباطی در ژاپن، ما وارد جزئیات مذاکرات جاری میان متحدان ناتو نخواهیم شد.» او افزود که ناتو و ژاپن “همکاری دیرینه ای دارند.”

 حمله روسیه به اوکراین موجی از شوک در اروپا وارد کرد و فنلاند و سوئد غیرمتعهد را وادار کرد تا بی طرفی خود را کنار بگذارند و به دنبال حفاظت در داخل ناتو باشند و فنلاند ماه گذشته رسماً به این بلوک ملحق شد. یک دفتر در توکیو بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا جنگ در اوکراین و تشدید اختلافات در آسیا باعث شده است که کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی به شرکای غربی خود نزدیک‌تر شوند – و جبهه متحدی را در برابر تهدیدات نزدیک‌تر به کشور خود، مانند کره شمالی و چین ارائه دهند. 

چین که قبلاً نسبت به گسترش نفوذ ناتو به آسیا یا بلوک مشابهی که در منطقه ظهور می کند هشدار داده بود، قبلاً با عصبانیت به گزارش های قبلی در مورد دفتر احتمالی ژاپن پاسخ داده است. مئو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: «آسیا سرزمینی امیدوارکننده برای همکاری و کانونی برای توسعه صلح آمیز است. این نباید بستری برای کسانی باشد که به دنبال دعواهای ژئوپلیتیکی هستند. فشار ناتو به سمت شرق و مداخله در مسائل آسیا و اقیانوسیه قطعا صلح و ثبات منطقه را تضعیف خواهد کرد.

هایاشی به سی ان ان گفت که گشایش دفتر ناتو به منظور ارسال پیام «به هیچ کشور خاصی» نیست. با این حال، وی افزود، محیط امنیتی در آسیا “بیشتر و شدیدتر و همچنین پیچیده‌تر” می شود – و او چین را به عنوان “بزرگترین چالش برای ما” برجسته کرد.

وی همچنین به روسیه به عنوان همسایه ژاپن و تهدید آزمایش هسته‌ای کره شمالی، پس از ماه‌ها هشدار ناظران مبنی بر تجدید فعالیت در سایت آزمایشی این کشور اشاره کرد.

هایاشی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه افتتاح دفتر ناتو در توکیو می‌تواند به تنش‌ها دامن بزند را نادیده گرفت و گفت: «من احساس نمی‌کنم که اینطور باشد».

این کشور از زمان جنگ جهانی دوم دارای قانون اساسی صلح‌طلب بوده است – که به گفته او در این حرکت منعکس شده است. او گفت: «ما به کسی توهین نمی‌کنیم، ما از خود در برابر هر نوع دخالت و نگرانی و در برخی موارد تهدید دفاع می‌کنیم.»

کوجی تومیتا، سفیر ژاپن در آمریکا درباره اخبار مبنی بر اینکه ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح اولین دفتر خود در آسیا، برای تسهیل رایزنی‌ها در منطقه است، گفت: “نکته ای که شما به آن اشاره کردید یکی از مواردی است که ما برای تقویت مشارکت خود روی آن کار می کنیم. اما من واقعاً تایید نهایی آن را نشنیده‌ام، اما ما در این راستا کار می‌کنیم.”

تومیتا که در مورد نشست جی ۷ که ژاپن از ۱۹ تا ۲۱ ماه مه در هیروشیما میزبانی می کند، توضیحاتی ارائه می کرد، گفت که این نشست به دنبال همسویی نزدیکتر با رویکرد این گروه در قبال چین است.

ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو در ماه ژانویه از ژاپن دیدن کرد و با نخست وزیر فومیو کیشیدا، با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و افزایش قدرت نظامی چین، متعهد شد که روابط خود را در مقابله با چالش های امنیتی “تاریخی” تقویت کند.

پس از گزارش نیکی آسیا، چین اعلام کرد که در مواجهه با «گسترش ناتو به سمت شرق» به «هوشیاری بالا» ضروری است.