مسئول مرکز شبکه لرزه‌نگاری استان همدان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ مورد زمین لرزه طبیعی و انسانی از یک تا ۳.۵ ریشتر در استان همدان داشته‌ایم.

عزت‌الله تیموری، با بیان اینکه ایستگاه های لرزه نگاری هر لرزشی در زمین را ثبت می کنند حتی اگر انسان ساز باشد، مطرح کرد: ۶۹ مورد این لرزش ها مربوط به گل تپه است چراکه در آنجا فعالیت معدنی و انفجار وجود دارد اما این لرزش ها کوچک بوده و برای مردم اصلاً محسوس نیست اما توسط دستگاه‌های ما ثبت می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۳۹ مورد از لرزش ها در نقاط شمالی، ۳۱ مورد در نقاط میانی و ۳۰ مورد در نقاط جنوبی استان بوده اند، افزود: بیشترین مقدار لرزش مربوط به زمین لرزه ۳.۵ ریشتری شهر سامن در ۱۹ خردادماه ساعت ۲۳:۱۷ دقیقه بوده، این زمین لرزه تنها لرزشی بوده که توسط مردم، آن هم فقط در خود شهر سامن احساس شده است.

مسئول مرکز شبکه لرزه‌نگاری استان همدان تأکید کرد: زلزله ۳.۵ ریشتری هم لرزش محسوسی نیست اما برخی اوقات عمق زلزله کم است و مردم متوجه می شوند.

وی در رابطه با این مسئله که زمین لرزه زمان خاصی دارد و یا در فصول معینی اتفاق می‌افتد؟ توضیح داد: این مسئله هیچ مبنای علمی ندارد و تاکنون پراکندگی لرزش در ماه های مختلف و متفاوت بوده است.

تیموری در رابطه با گسل‌های زلزله خیز استان نیز گفت: مهمترین گسل لرزه خیز، گسل نهاوند است که در جنوب استان و در امتداد گسل درود لرستان قرار دارد و در شمال شرق استان نیز گسل آوج وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه کشور ما زلزله خیز است، گفت: در هیچ نقطه ای از کشور نمی توانیم بگوییم یک نقطه زلزله رخ می‌دهد یا اصلاً هیچ لرزشی نخواهیم داشت، در هر استان هم موقعیت شهرها براساس داده های ثبت شده متفاوت است.

تیموری در رابطه با وضعیت شهر همدان هم توضیح داد: براساس داده های گذشته خطر آنچنانی در شهر همدان وجود ندارد اما نمی‌توانیم بگوییم زلزله رخ نخواهد داد چراکه قدرت پیش‌بینی زلزله را نداریم اما این مسئله نیز مهم است که ممکن است متأثر از نقاط زلزله خیز استان قرار بگیرد و زمین لرزه در نقاط زلزله خیز باعث تخریب در همدان شود بنابراین باید استانداردهای ساخت سازه‌ها در همدان رعایت شود.