مهاجران افغان در ایران معتقدند به دلیل افزایش جمعیت آن‌ها باید در این کشور سهم و حق و حقوقی داشته باشند.

مونا ربیعیان/یک ماهنامه با ارائه گزارش جنجالی از تصمیم جدید افغان‌ها برای ورود به پارلمان ایران خبر داده است.

یک ماهنامه عنوان کرده بسیاری از مهاجران افغان در ایران معتقدند به دلیل افزایش جمعیت آن‌ها باید در این کشور سهم و حق و حقوقی داشته باشند و دیگر شهروند عادی در ایران محسوب می‌شوند. 

دلیل حضور گسترده افغان ها در ایران

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران درخصوص مهاجرت افغان ها به ایران به خبرنگار ما گفت: افغان ها شاید از ایرانی ها ، ایرانی تر هستند چرا که از قدیم افغانستان جزوی از ایران بوده است البته این دلیلی مهاجرت نخواهد بود هر کشوری توانایی محدودی برای پناهجویی دارد و بیش از حد می تواند به آن ملت آسیب وارد کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بیشتر از دانش آموز ایرانی در مدارس دانش آموز افغانستانی وجود دارد و این مهاجران افغانی از درآمدهای ملی و یارانه های ناشی از نفت ارزان و … استفاده می کنند و این می تواند و جمعیت ایران آسیب وارد کند.

این دیپلمات سابق رد ادامه افزود: البته شاید این یک قرار پنهانی بین ایران و مقامات طالبان باشد باید دید پشت پرده ها چه ها ست.

وی در ادامه افزود: البته دلیل مهاجرت افغان ها به ایران می تواند عدم اجازه تحصیل دختران از مدارس و گم شدن هویت زنان در افغانستان باعث شده تا خانواده های افغانی به ایران مهاجرت کنند.

فریدون مجلسی در ادامه افزود: هزینه مهاجران را باید سازمان ملل پرداخت کند تا کشورهای مبدا دچار مشکل نشوند، مانند جنگ اوکراین که باعث شد تا مهاجرت بیشتر شود و البته باید پشت پرده حضور افغان ها در ایران را پیدا کرد شاید توطئه ای جهانی در کار باشد شاید هم فقط به دلیل هویت باشد.