دور جدید مذاکرات برای آتش بس در غزه از یکشنبه، ۲۰ فروردین ماه آغاز شد. پیش بینی می‌شود اصلی‌ترین خواسته‌های این نشست، برقراری آتش‌بس موقت یا دائم در کنار رهایی گروگان‌های اسرائیل باشد.

مونا رمضانپور/ تحولات پس از آغاز جنگ غزه، بسیار گسترده بود و اکنون با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ غزه و با عدم کامیابی در مذاکرات پیشین، دور تازه‌ای از مذاکرات آتش بس غزه آغاز شده است.

 حماس اعلام کرده که هیئتی را به سرپرستی خلیل الحیه، معاون این گروه در غزه برای انجام مذاکرات به قاهره می‌فرستد. این گروه اعلام کرد که از خواسته‌هایش برای برقراری آتش‌بس «کوتاه نخواهد آمد.». همچنین، بازگشت هزاران آواره فلسطینی به شمال نوار غزه یکی از اصلی‌ترین نقطه اختلاف دو طرف اسرائیلی و فلسطینی باقی مانده است.

نمایندگانی از آمریکا و اسرائیل نیز در تلاش مجدد برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در این نشست حضور دارند. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی قرار است، دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل «موساد»، و رونان بار، رئیس سرویس امنیت عمومی «شین‌بت»، برای شرکت در این گفتگو‌ها عازم قاهره پایتخت مصر شدند. ویلیام برنز، رئیس سازمان «سیا» و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این نشست شرکت دارند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز از رهبران مصر و قطر خواست تا پیش از دور تازه مذاکرات در قاهره، حماس را تحت فشار قرار دهند تا با آتش بس غزه و آزادی گروگان‌های در دست این گروه موافقت کنند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز، شنبه ۱۸ فروردین، تأکید کرد که مصر از هیچ تلاشی برای توقف درگیری‌ها و تلاش برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه دریغ نخواهد کرد. السیسی طی سخنرانی خود گفت: «بر همبستگی خود با برادران فلسطینی در نوار غزه تأکید می‌کنم، و مصر از هر تلاشی برای توقف جنگ و برای رساندن کمک‌های بشردوستانه فروگذار نخواهد کرد.»

۴۵ سال جنگ تمامی ندارد

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص وضعیت ایران و رژیم صهیونیستی به خبرنگار ما گفت: تنش ها ادامه دارد در زمانی که حمله به یکی از دفاتر رژیم صهیونیستی شد یکی از مقامات آن حرف عجیبی زد آن هم اینکه اگر یکی از ما در آندفتر بود ما با حمله به تهران پاسخ می دادیم این جنگ ادامه دارد حل روزی کم تنش روزی پر تنش خواهد بود.

وی در ادامه افزود: ۴۵ سال است این جنگ آغاز شده است و با هدف نابودی اسرائیل اما بی خطر نیست این جنگ ایدولوزی ایران یعنی فلسطین و تا وقتی که این تهدید از سوی ایران ادامه داشته باشد تنش ها نیز ادامه خواهد داشت.

این دیپلمات سابق در ادامه درخصوص انتخابات آمریما و آمدن دوباره ترامپ گفت: ترامپ یا بایدن مهم نیست مهم سیاست های اصولی است که ترامپ به دلیل نژاد پرستی و تندروی هایی که دارد با این سیایت ها بیشتر جور می شود چرا آمریکا توسط یم شخص اداره نمی شود و توسط پارلمانن و اتاق فکری که دارد برنامه ریز می کند با شخص نیست.

وضعیتت اقتصادی به ادامه جنک ایران و رژیم صهیونیستی دارد

وی در ادامه افزود: ایران تا وقتی که جنگ خواه باشد جنگ ادامه دارد سعادت ایران به امنیت داخلی است نه امنیت منطقه این را باید اولویت قرار داد که ملیت و ملی بودن مهم است.

وی در پایان درخصوص وضعیت اقتصادی که با تنش ها به وجود امده است گفت: تا وقتی که ایران چاپ اسکناس برای بهبود وضعیت اقتصادی روی می آورد تورم بالا است فقط باید دید این جوابدهی های ایران و رژیم صهیونیستی تا کی ادامه خواهد داشت چرا که قیمت دلار بستگی به این جنگ خواهد داشت فقط امیدوارم که کمتر خسارت اقتصادی را ایران داشته باشد.