دکتر سلمان ضربی، مدیرعامل و نائب رئیس هیت مدیره مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، در این همایش با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیتهای داخلی صنعت دریایی، گسترش این صنایع را راهبردی مهم برای توسعه اقتصادی کشور دانست.
همایش اقتصاد دریامحور که توسط گروه KCG و با همکاری جمعی از حامیان دولتی و خصوصی برگزار شد، با استقبال گستردهای در جزیره کیش به کار خود پایان داد. این رویداد با حضور چشمگیر مقامات بلندپایه، فعالان اقتصادی و مدیران شرکتهای بزرگ، به بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی اقتصاد دریایی ایران اختصاص داشت و از نقش این صنعت در رونق اقتصادی و اشتغالزایی ملی سخن به میان آمد.
مدیرعامل ایزوایکو، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه صنعت کشتیسازی و تعمیرات دریایی در کشور گفت: “صنایع کشتیسازی و فراساحلی ایران دارای ظرفیتهای بینظیری است که میتواند به جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور دست یابد و ما با بهرهگیری از توان داخلی و ایجاد زیرساختهای لازم، میتوانیم سهم قابل توجهی از بازار بینالمللی را از آن خود کنیم و از خروج منابع ارزی جلوگیری کنیم.”
دکتر ضربی با اشاره به اینکه صنایع کشتیسازی در کشورهای پیشرفته جهان از حمایتهای گسترده دولتها برخوردار است، افزود: “کشورهایی چون چین و کره جنوبی، از طریق سیاستهای حمایتی و اعمال محدودیتهای تجاری، توانستهاند سهم بزرگی از بازار جهانی کشتیسازی و تعمیرات را به خود اختصاص دهند. متأسفانه، بخشی از ظرفیتهای داخلی ما به دلیل عدم حمایت کافی خالی مانده و بعضاً شاهد ارسال کشتیهای ایرانی به خارج از کشور برای تعمیرات هستیم. در حالی که این خدمات میتواند در داخل ارائه شود و به رشد اقتصادی و اشتغالزایی کمک کند.”
وی همچنین به اهمیت همسویی سیاستهای دولتی در تقویت صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: “ایران با برخورداری از ظرفیتهای دریایی و استراتژیک در منطقه، میتواند به یکی از مراکز مهم تعمیر و نگهداری کشتیها در خاورمیانه تبدیل شود. توجه به این بخش از اقتصاد دریامحور نه تنها میتواند ارزش افزوده اقتصادی برای کشور ایجاد کند، بلکه به حفظ منابع ارزی و کاهش وابستگی به خارج نیز کمک خواهد کرد.”
دکتر سلمان ضربی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری گسترده نهادها و بخشهای مختلف، خواستار برنامهریزیهای بلندمدت و همافزایی در این مسیر شد و گفت : اگر بتوانیم از ظرفیتهای داخلی به شکل بهینه استفاده کنیم و توجه ویژهای به این صنایع داشته باشیم، گامی بزرگ در مسیر توسعه و رشد اقتصاد دریایی کشور برخواهیم داشت.
دکتر علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این همایش بیان کرد که ما در آستانه سال پایانی سند چشمانداز ۱۴۰۴ قرار داریم و تدوین سند چشماندازهای ۱۴۳۰ و ۱۴۵۰ در برنامهی مجمع و نهادهای علمی و پژوهشی قرار گرفته است. این کار باید بر پایه بررسی و آسیبشناسی سند چشمانداز ۱۴۰۴ انجام گیرد. او افزود که همایشها نباید صرفاً جنبه شکلی داشته باشند، بلکه باید در جهت شناسایی و حل مشکلات و توسعه فعالیتها زاینده و پوینده باشند. وی تاکید کرد که اقتصاد دریامحور نباید به صورت سنتی میان دستگاهها توزیع شود، چرا که امروز به پلتفرم اقتصاد دانشبنیان مبتنی بر دریا نیاز داریم تا ما را به جلو ببرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که همه صنوف و دیدگاهها باید دیدگاههای خود را در این سند چشمانداز مطرح کنند. او افزود توسعه نباید تنها به کمک شرق و غرب انجام شود، بلکه باید ظرفیتهای داخلی و عوامل قابل اتکا شناسایی و بر اساس آنها پیش برویم.
دکتر محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت، نیز با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد دریاپایه ارائهشده توسط مقام معظم رهبری، گفت که زیرساختهای بسیار خوبی در این زمینه داریم، مانند ایزوایکو که در زمینه طراحی، ساخت و تعمیرات انواع شناورها و سازههای دریایی فعالیت دارد. این شرکت نهتنها نیازهای داخلی را رفع کرده بلکه در صادرات خدمات تعمیراتی به خارج از کشور نیز موفق عمل کرده است و این پیشرفت کشور را نشان میدهد. یکی از برنامههای وزارت صمت توسعه فناوریها و توانمندیها در این زمینه است.
Monday, 9 December , 2024