برج تقطیر ساخت داخل، با ارتفاع 50 متر و وزن حدود 60 تن در نخستین زیست پالایشگاه کشور در کرمانشاه نصب شد.

محمد نوری امیری معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امروز(یازدهم آبان) در حاشیه مراسم نصب این سازه در جمع خبرنگاران، بااشاره به اجرای عملیات نصب برج تقطیر زیست پالایشگاه بیواتانول کرمانشاه، اظهارکرد: این سازه که ۵۰ متر ارتفاع و حدود ۶۰ تن وزن دارد، توسط مهندسین داخلی طراحی و ساخته شده و تاییدیه‌های بین المللی را نیز گرفته است.

وی ظرفیت این برج تقطیر را حدود ۲۰۰ هزار لیتر اتانول سوختی در روز اعلام کرد و گفت: اتانول سوختی ماده ای افزودنی به بنزین است که علاوه بر افزایش اُکتان بنزین، آلایندگی‌های بنزین را نیز کاهش می‌دهد.

معاون سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران هزینه تمام شده برای ساخت این سازه را حدود ۲۳ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ساخت این سازه در داخل کشور حدود ۴۰ درصد ارزان تر از نمونه خارجی آن تمام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین سینی که به عنوان سینی تقطیر در این سازه استفاده می‌شود، دارای دانش فنی خاصی است که شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، این دانش را بدست آورده و دست به ساخت آن زده‌اند.

نوری امیری در ادامه برج تقطیر را قلب زیست پالایشگاه خواند و گفت: با نصب این سازه در زیست پالایشگاه کرمانشاه، پیشرفت فیزیکی این مجموعه به حدود ۷۵ درصد می‌رسد.

وی اعلام کرد: با منابعی که امسال برای تکمیل ساخت زیست پالایشگاه کرمانشاه اختصاص خواهیم داد، امیدواریم تا پایان سال عملیات ساخت آن به اتمام برسد.

معاون سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران تصریح کرد: از ابتدای سال آینده هم عملیات تست سرد و گرم زیست پالایشگاه به مدت چهار ماه انجام خواهد گرفت و پس از آن این مجموعه به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی درادامه اعلام کرد: برای ساخت زیست پالایشگاه کرمانشاه با قیمت های روز ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط سازمان گسترش و نوسازی ایران از محل منابع داخلی و عمومی انجام شده که با بهره برداری دارای دو محصول عمده خواهد بود.

نوری امیری اتانول سوختی با ظرفیت ۶۶ میلیون لیتر و کنجاله تخمیری برای خوراک دام و سایر احشام با ظرفیت ۶۶ میلیون کیلوگرم در سال را دو محصول تولیدی زیست پالایشگاه کرمانشاه بعد از بهره برداری اعلام کرد.