در ابتدا انسان‌ها به جای مبادله پایاپای کالا با کالا به شکلی که در بالا گفتیم، یک کالای به خصوص را به عنوان تعیین‌کننده ارزش کالاها انتخاب کردند که گزینش آن کالای به خصوص بستگی به نوع و فراوانی کالا در آن منطقه یا شهر داشت.

مونا ربیعیان/ قراردادهای ایران با کشورهای همسایه مورد توجه همگان قرار گرفته است چرا که ایران به جای نفت با کشورهای همسابه تهاتر می کند به طور مثال یک قرارداد ۵ سال با پاکستان بسته شده که به ازار واردات برنج از پاکستان ایران نفت به آن کشور صادرخواهد کرد. و از سوی دیگر در حال رایزنی با لهستان برای گرفتن کالای اساسی می باشد اینگونه تهاتر ها ایران را به سال های دور از اقتصاد مدرن بازگردانده است.

اگرچه با انتخاب کالاهای واسطه دو مشکل اساسی که قبلاً وجود داشت، ظاهراً حل شد اما گاهی کالای واسطه نیز به علت غیرقابل تقسیم بودن، مانع انجام معاملات کوچک می‌شد و یا به علت حجم زیاد و ارزش کم نقش اساسی ذخیره کالای واسطه تا زمان احتیاج را غیرممکن می ‌کرد و حتی در بعضی مواقع نگهداری کالای واسطه به علت فسادپذیری امکان نداشت.

در این روش تنوع تولید و رفع نیاز بشر از تولیدات مختلف در سیر گسترش اقتصاد کشورها موجب پیدایش یک وسیله اقتصادی موردقبول همه مردم شد و به‌این‌ترتیب بود که پول به وجود آمد. مبادله پایاپای به شدت و به شکل باورنکردنی و دشواری نامناسب بود. اما از سوی دیگر پیدایش پول زندگی را به شدت راحت می‌کرد.

اقتصاد سنتی رایج شده است / نفت به جای برنج

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین درخصوص قراردادهای طولانی مدت ایران  با کشورهای همسایه مانند پاکستان و…. برای دور زدن تحریم هااست به خبرنگار ما گفت: مبادلات پایا پای از قبل از اقتصاد مدرن وجود داشته است و کشور ما به دلیل نداشتن مبادلات بانکی ناچار است که به این روش اقتصاد را زنده نگه دارد.

وی در ادامه افزود: قرار داد با پاکستان درخصوص نفت به جای برنج است آن هم باید دید به چه بهایی این اتفاق رخ داد از طرفی هم اینگونه قراردادها از بانک آمریکا رد نخواهد شد بنابراین این امر می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی را برطرف کند اما با لهستان نمی توان اینگونه قراردادها را امضا کرد چرا که لهستان نه تنها در قید مقررات بین المللی است و به اتحادیه آمریکا وابسته می باشد بنابراین حاضر به تهاتر نخواهد شد پاکستان نیز به نفت ایران احتیاج داد که حاضر به امضای همچین قراردادی شده است.

مذاکرات بی نتیجه/واقعیت های جهانی دیده شود

این دیپلمات سابق در ادامه درباره عدم ادامه مذاکرات گفت: انجام پذیری ادامه مذاکرات به خواسته آمریکا بستگی دارد و به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز همچنین به آمریکا بستگی خواهد داد کشور ما در حال حاضر در جنگ اقتصادی به سر می برد و این رفتارها شرایط جنگی است .

وی در پایان اظهارداشت: دولت باید به دنبال رفع مشکلات با شد نه رفع روزمرگی زندگی و باید واقعیت های جهانی را قبول کند تا مشکلات برطرف شود چرا که معاملات پایا پای به نفع ملت نیست و کم کم ایران تبدیل به کره شمالی خواهد شد.