عملکرد ضعیف وزارت اقتصاد و سیاست‌ها اشتباه اتخاذ شده در طول مدیریت دو ساله فرهاد دژپسند، نمایندگان را به تکاپو استیضاح انداخته‌است. بر اساس اخبار رسیده، تعداد امضاها برای استیضاح وزیر اقتصاد به ۸۰رسیده‌است.

رشد هیجانی بورس با چاشنی حمایت‌های غیر مسئولانه وزارت اقتصاد، عدم توفیق در کنترل تورم و رسیدن تورم نقطه‌به‌نقطه به ۴۱ درصد در مهر ماه، تعلل در فروش اوراق بدهی دولتی و تشدید کسری بودجه، افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، سقوط بی سابقه بورس، ضعف گمرک در صادرات و واردات، عدم توانایی مدیریتی و انتصاب همشهریان، بیشترین عدم وصول مالیات، تخلف در واگذاری‌ها و …. . هریک از این اتفاقات می‌تواند برای یک مدیر نقطه تاریکی قلمداد شود و یک وزیر را به استیضاح بکشاند.

 اما این‌ها دستاوردها و نتایج دو سال مدیریت فرهاد دژپسند در وزارت اقتصاد است که طی چند روز گذشته صدای اعتراض بسیاری از کارشناسان را در آورده‌است. عملکرد ضعیف وزارت اقتصاد موجب شد تا در نهایت نمایندگان را به تکاپو استیضاح وزیر اقتصاد بیاندازد. خبر استیضاح وزیر اقتصاد چند روز پیش از بهارستان به‌گوش رسید و حالا بر اساس اطلاعات رسیده شمار امضاها برای استیضاح فرهاد دژپسند تا لحظه نگارش این گزارش به ۸۰ نفر رسیده‌است.

به جدیت به دنبال استیضاح هستیم

مجتبی رضاه خواه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور درخصوص استیضاح وزیر اقتصاد به خبرنگار ما گفت: استیضاح در کمیسیون تحت بررسی است. من خودم موافق استیضاح بودم چرا که چندین دلیل جدی برای استیضا وزیراقتصاد وجود دارد.

وی درباره محورهای استیضاح نیز اظهار داشت: محورهای اصلی که مجلس برای استیضاح در نظر گرفته است، عدم مدیریت بورسی که خیلی از مراجعه کنندگان ما از این موضوع شکایت دارند که به دلیل مدیریت غلط نابود شده است، واگذاری های خصوصی که به افرادی صورت گرفته که سابقه نداشتند، قیمت ارز که هنوز به ثبات نرسیده و ضربه سهگینی به وضعیت اقتصادی وارد شده است، تورم وحشتناکی که روزانه مردم شاهدش هستند، عدم توزیع نامتناسب ثروت  و موارد دیگر که برای مجلس مهم است درحال حاضر شما کسی را نمی بینید که از وضعیت اقتصادی فعلی رضایت داشته باشد.

وقتی دولت ثباتی ندارد چرا ما استیضاح نکنیم؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در خصوص اینکه پایان دولت است و استیضاح درست است یا غلط نیز اظهارداشت: درخصوص وزیر اقتصاد صحن علنی تصمیم گیرنده است اما نکته مهمی که در مجلس بحث شده است این بود که برخی از نمایندگان با اجرای استیضاح مخالف بوده اند برای اینکه آخر کار دولت است و نمایندگان با این استیضاح مخالفت کردند اما وقتی شاهد این ودیم که خود دولت وزرای خود را جا به جا می کند و ثبات ندارد چرا نمایندگان از وزرا پاسخ خواهند و این تابو که استیضاح در آخر دولت صحیح نیست شکسته شود.

وی در پایان نیز درخصوص بی ثباتی دولت گفت: درحال حاضر هم درخصوص وزیر بهداشت نیز صحبت هایی از برکناری این وزیر از سمت خود دولتمردان است که این نشان میدهد خود دولت ثباتی برای وزار ندارد.