با صحبت های وزیر دفاع انگلیس و تاکید بر پیوستن بریتانیا به آمریکا، اقتصاد ایران با تحریم های شدید تری مواجه خواهد شد و در این زمان ایران می تواند با هم پیمان های خود از سد تحریم های مجود عبور کند.

بن والس، وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد که کشورش در ائتلاف آمریکا در منطقه برای مقابله با ایران که قرار است اسرائیل و امارات نیز به آن بپیوندند، مشارکت خواهد کرد.

مونا ربیعیان/ وی با بیان این که و هدف انگلیس از این اقدام این است که پیام روشنی به ایران بفرستد مبنی بر اینکه رفتارش در منطقه غیرقابل قبول است و باید آن را تغییر دهد، مدعی شد که این مساله به سود خود ایران، منطقه و تجارت جهانی از طریق تنگه هرمز خواهد بود.

وی همچنین ادعا کرد که ایران می خواهد از نفوذ خود در منطقه بهره برداری منفی بکند وافزود:  اما کشور انگلیس بر این باور است که گفت وگو با ایران بهترین راه برای تضمین ثبات منطقه و بازگرداندن ایران به راه درست و همچنین پیشرفت ایران است.

در حالی که مقامات ایران همواره بر صلح آمیودن برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید داشته و تصریح دارند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایی نداشته و نخواهد داشت،  وزیر دفاع انگلیس در ادامه این گفت‌وگو افزود: انگلیس به برجام پایبند است و این توافق بهترین وسیله برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و گفت که علیرغم خروج واشنگتن از برجام تهران باید به بندهای این توافق پایبند باشد و خروج آمریکا  به معنای لغو توافق نیست.

درخواست بن والس برای بازگشت ایران به تمامی تعهدات برجام در حالی است که ایران در پی بی تعهدی کشورهای اروپایی نسبت به برجام گام‌هایی را برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشت

پول های بلوکه شده ایران همچنان در دستان بریتانیا

فریدون مجلسی، کارشناس بین المللی درخصوص پیوستن بریتانیا به ائتلاف آمریکا به خبرنگار ما گفت: انگلیس درخصوص مکانیسم ماشه با آمریکا همکاری نکرده است و در تشدید تحریم ها علیه ایران اعلام آمادگی کرده است، آن هم به دلیل اینکه ایران پول های زیادی در کشور انگلیس دارد و درصورت عدم تحریم ها انگلیس باید پول های بلوکه شده ایران را بازگرداند بنابراین راهی را انتخاب می کند تا پول ها را نزد خودش نگاه دارد.

انگلیس به دنبال منافع خود

وی در ادامه افزود: منافع انگلیس یا آمریکا است نه ایران بنابراین در صورت جنگ و یا حتی نقض برجام با امریکا همکاری می کند، ایران هم نمی تواند از برجام خارج شود چرا که خروج از برجام تحریم های بین المللی را به همراه خواهد داشت بنابراین بهترین راه برای اینکه صادرات و واردات ادامه پیدا کند حفظ برجام است. از طرفی با اتفاقاتی که رخ داد و خروج آمریکا از برجام و عدم همکاری کشورهایی که با آمریکا همکاری دارند از یک سو اقتصاد کشور را دچار تشنج کرده است و از سوی عدم مذاکره و ادامه مذاکرات باعث شده تا کشور به سمت خودکفایی سوق داده شود.

ایران مانند کره می تواند خودکفا شود

این کارشناس بین الملل درباره خودکفایی ایران در خصوص صادرات گفت: ایران می تواند مانند کره مقاومت کند و یک کشور خودساخته شود و روابط خود را با کشورهای مانند چین و هند حفظ نماید اما در عرصه بین المللی در حاشیه قرار کرفته است و این هم خواسته مسوولین دولت آمریکا و ایران است چرا که هیچکدام حاضر نیستند از منافع خود کوتاه بیایند بنابراین این تحریم ها ادامه خواهد داشت تا دولت بعدی آمریکا یا دولت بعدی ایران که چگونه رفتار خواهند کرد.