معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری عزم و اراده همه دستگاه‌ها برای کاهش بازماندگان از تحصیل را مهم ارزیابی کرد و گفت: گسترش پیش‌دبستانی و اختصاص خوابگاه‌های شبانه‌روزی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش بازماندگان از تحصیل است.

محمد محمدی با بیان اینکه ۹۹.۱۲ درصد از مقطع ابتدایی چهارمحال و بختیاری تحت پوشش آموزش قرار دارد، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری عضو شش استان برتر کشور در پوشش تحصیلی است، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل محدود بوده اما بیشترین مشکل افراد بازمانده از تحصیل در شهرستان کوهرنگ، لردگان، بخش میانکوه اردل و مناطق عشایری است.

وی مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل در استان را مسئله کوچ عشایری دانست و افزود: این افراد مرتب بین استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان و اصفهان تردد می‌کنند، دلیل دیگر بیماری‌های صعب‌العلاج بوده که امکان ورود این افراد به آموزش و پرورش را با سختی روبرو می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در اداره‌کل آموزش و پرورش استان را جذب بازماندگان از تحصیل عنوان و اضافه کرد: زمانی که افراد بازمانده به‌صورت دقیق شناسایی شوند به‌سراغ آن‌ها رفته اما دو مشکل کوچ عشایر و بیماری‌های صعب‌العلاج اجازه نمی‌دهد که دانش‌آموزان ابتدایی به‌صورت کامل تحت پوشش آموزش قرار بگیرند.

محمدی نخستین راهکار برای جلوگیری از ترک تحصیل را گسترش پیش‌دبستانی مطرح و اظهار کرد: هرچه توسعه این امر زیاد باشد یک سال زودتر به استقبال دانش‌آموزان می‌رویم، دومین مسئله عزم و اراده همه دستگاه‌ها برای کاهش بازماندگان از تحصیل است.

وی ادامه داد: فقر مادی دلیل عمده خانواده‌هایی است که فرزند خود را را به مدرسه نمی‌فرستد و لازم است دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی وارد صحنه شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اختصاص خوابگاه‌های شبانه‌روزی را مهم‌ترین عامل برای کاهش ترک تحصیل دانش‌آموزان مطرح و بیان کرد: این مسئله در دوره متوسطه بسیار اثرگذار است و اگر مدارس شبانه‌روزی نباشد بسیاری از دانش‌آموزات ترک تحصیل می‌کنند.

محمدی مسئله مهم در خصوص مدارس شبانه‌روزی را نبود اعتبار لازم دانست و خاطرنشان کرد: نگهداری یک مدرسه شبانه‌روزی بسیار هزینه‌بر است و اسکان، بهداشت، خوراک و دیگر مسائل به بودجه کلان نیاز دارد.