اولین هفته آذر ۹۹ مصادف با اجرای تعطیلات ومحدودیت های ۲ هفته ای کرونا بود که طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا برخی از اصناف از جمله طلا و جواهرات به منظور مدیریت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به مدت ۲ هفته تعطیل است البته ساعات کاری و تعداد افرادی که در صرافی ها فعالیت دارند نیز کاهش یافت.

مونا ربیعیان/ بازار ارز و طلا نیز در این هفته با کاهش چشمگیر قیمت همراه بود به طوری که سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی برگشت و دلار هم در پله ۲۵ هزار تومانی ایستاد.

ر حال حاضر هیچ گونه  تغییری در روند جاری  معاملات  و عوامل اثر گدار در اقتصاد نباید داشته باشیم چراکه ذات بازار به گونه‌ای است که روند کنترلی خود را پیدا می‌کند  و به  مدار تعادلی می‌رسد البته  بر اساس اطلاعات موجود نمی‌توان گفت که  بازار تا انتهای سال به چه میزانی روند صعودی خواهد داشت.

بازار بورس همچنان راکد

مردم الزامی نمیبینند تا در بازار بورس سرمایه گذاری کنند، سرمایه های خود را تا باز شدند بازارهای دیگر راکد نگاه خواهند داشت .

بازار بورس تا ۵۰ روز آینده نوسانات بورس ادامه خواهد داشت و روند بازار سرمایه با ورود و خروج ادامه خواهدداشت .

۵۰ روز به دلیل روی کار امدن بایدن است که اگر صحبت های افراد خوشبین به اقتصاد بعداز بایدن باشد روند صعودی خواد بود اما اگر بدبینانه ترین حالت رخ دهد بازار بورس همچنان منفی خواهد ماند.

عملکرد دولت در مرداد ماه فراموش نخواهد شد و تجربه تلخی که مردم از دارای دوم به دست آوردند به این زودی ها فراموش نمی شود اگر دولت راهکار داشته باشد برای دارای سوم شاید بخشی از مردم به سمت بورس وارد شوند اما اگر همان راهکار دارای دوم باشد مردم طمینان نخواهند کرد.

بازار سرمایه روند تعادلی خواهد داشت

فرزین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه  درباره روند صعودی بازار شاخص کل بورس در اولین هفته آذر ۹۹ گفت: ۲ دلیل باعث رشد بازار سرمایه در این هفته شده است که شامل اصلاح قیمت سهام در ۳ ماه اخیر و کنترل و مدیریت نوسان نرخ ارز که در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت آن بوده ایم.

او افزود: بعد از اصلاحات قیمتی سهم‌ها  که در ۳ ماه گذشته پشت سر گذاشته ایم  همچنان نقدینگی  از مهمترین رکن اقتصاد کشور است و به واسطه اصلاح قیمتی که تا حدود ۶۰ درصد به طور متوسط جشرکت‌های  پر وزن  در شاخص کل تحت تاثیر قرار داه بودکه  منطقی‌ترین حالت ممکن این است که بازار به مدار تعادلی بازگردد و البته  روند صعودی ۴ ماه اول سال را تجربه نحواهیم کرد.

آقابزرگی  تصریح کرد: مهمترین رکن  تثبیت  وضعیت تعادلی در بازار با افزایش حجم معاملات محقق می‌شودو نقش  بازارگردانان نسبت به قبل خیلی بیشتر نمود پیدا می‌کند البته نوسان‌ها مثبت و منفی در بازار جزو  ذات بازار است.

او بیان کرد:به طور کلی در ۴ ماه ابتدای سال ۹۹ روند به شدت صعودی بوده است و ۳ ماه بعد از آن شاخص به شدت اُفت کرد و یک ماه  بعد  در حالت ایستایی قرار گرفت که در حال حاضر بازار در حال قرار گیری در یک روند متعادل است.

آقابزرگی تصریح کرد: مصوبات جدید از جمله نرخ فولاد، تعیین نرخ سود سپرده بانکی  و موارد دیگر می‌تواند  تاثیر بسزایی  در بازار داشته باشد.