این روزهای که تمام کشور درگیر ویروس کرونا است، تعطیلی و بی‌رونقی واحدهای کسب و کار در ماه‌های اخیر شرایط سختی را برای آحاد جامعه رقم زده، افزایش و گرانی مرکبات و صیفی‌جات در اعیاد ماه رمضان مردم را غافلگیر کرده است.

در حالی این روزها قیمت‌های عجیب و غریب از سوی برخی از عرضه‌کنندگان کالا و خدمات ارائه می‌شود که فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند بسیاری از افزایش قیمت‌ها در بازار علت اقتصادی ندارد، بلکه عامل اصلی این گرانی‌ها ناشی از تبعات شیوع ویروس کرونا در کشور، تعطیلی موقتی خرده‌فروشی‌ها، واحدهای تولیدی و شایعات داخلی و خارجی است که به هم ریختگی روحی و ناتوانی در تحلیل مسائل، برخی را به این دیدگاه سوق داده که باید تا می‌توان کالاهای موجود را انبار کرد و هرآنچه در سطح بازار وجود دارد، خریداری کرد.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مردم به خصوص مرکبات و صیفی‌جات با توصیه برخی از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت به شهروندان برای افزایش ایمنی و مقاومت بدنشان در برابر این ویروس با افزایش و گرانی‌های سرسام‌آوری روبه‌رو شد به نحوی که نرخ بعضی از مرکبات در بازار اصفهان با سیر صعودی ۱۰۰ درصدی مواجه شد و مردم به شدت از این امر گلایه‌مند شدند.

پای دلالان در میان است

مهندس نقاشي-دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درخصوص افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت در این بازار که قیمت کود و سم افزایش پیدا کرده است امری طبیعی است. از طرفی این افزایش قیمت ها دست کشاورز نیست، بیشتر این افزایش ها توسط دلالان و سودجویان رخ می دهد چرا که محصول را با قیمت پایین از کشاورز خریداری می کنند با قیمت بالا به دست مردم می رسانند.

وی در ادامه افزود: همانند دیگر بازارها این بازار نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که چندماهی است که سم و کود کشاورزی در گمرک خاک می خورد و کشاورز با قیمت بالا باید کود و سم تهیه کند.

دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران درباره نقش دلالان در بازار محصولات کشاورزی نیز گفت: از طرفی هم کشارز و باغدار سود از فروش محصولات خود نمی برند در حال حاضر دلالان و واسطه گران هستند که سود محصولات کشاورزی را در جیب خود می گذارند در خصوص جلوگیری از این واسطه گران دولت نیاز به همت دارد که در این مورد اراده ای در دولت دیده نمی شود.

وی در ادامه درباره فروش آنلاین محصولات کشاورزی نیز افزود: درحال حاضر نیز همه کالاها آنلاین به فروش میرسد و بخش خصوصی می تواند در این خصوص نیز به کمک دولتی ها باید اگر دولت از تعاونی ها و اتحادیه ها نیز حمایت کند در این خصوص می توان از اتحادیه ها و تعاونی ها نیز کمک گرفت.دولت می تواند جلسات مختلفی با تشکل ها تعاونی ها داشته باشد تا از کشاورز حمایت لازم شود . جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند مشکلات کشاورز را برطرف سازد.

دولت باید کمک کشاورزی باشد

مهندس نقاشی از دولت خواست تا با کمک اتحادیه ها و تعاونی به بخش کشاورزی کمک کند بیان کرد: دولت می تواند فراخوان دهند و از اتحادیه ها و تعاونی ها درخصوص کشاورزان کمک بگیرد یا اینکه وزارتخانه انبارهای بلا استفاده خود را به صورت رایگان دراختیار کشاورزان قرار دهد تا کشاورزان بتوانند محصولات خود را بدون واسطه بفروش برسانند. اما دولت با قیمت های نجومی قصد دارد تا این انبارهایی که درحال خاک خوردن هست را در اختیار کشاورز قراردهد.

وی درخصوص حمایت دولت نیز گفت: دولت حمایت از کشاورز را فقط در پرداخت تسهیلات می داند حمایت که فقط وام دادن نیست چرا که کشاورز باید ان را برگرداند یا خیر اما انبارها اگر در اختیار تعاونی ها قرار گیرد و تعاونی ها بخش ها را به کشاورزان و محصولاتشان دهند تا آنها بدون واسطه محصولات خود را بفروش برسانند که هم مردم هزینه کمتری برای محصلات کشاورزی پرداخت کنند هم کشاورز بتواند سود ببرد.

دلالان باید مالیات دهند نه کشاورزان

دبيراجرايي فدراسيون صنايع غذايي بخش كشاورزي ايران در باره تصمیم دولت درباره اخذ مالیات ازکشاورزان نیز گفت:  درحال حاضر دولت در حال تصویب اخذ مالیات از کشاورز است چرا از کشاورز مالیات گرفته شود باید از دلالان و واسطه گر مالیات گرفته شود نه کشاورز چرا وقتی دست دولت به واسطه گران نمی رسد کشاورز که هیچ نقشی نداشته و سودی نمی برد مالیات پرداخت کند کشاورزی که معاف از مالیات است دولت دست دلالان را کوتاه کند بعد توقع داشته باشد تا کشاورز مالیات پرداخت کند

وی درپایان درباره راهکار جلوگیری از افزایش قیمت ها و نابودی بخش کشاورزی نیز گفت: همیشه دولت های ما با پیشگیری قهر هستند و می گذارند افزایش قیمت که نایاب شدن کالا صورت گرفت به فکر باشند درخصوص روغن نیز ما هشدارهای لازم را دادیم اما وقتی چند واحد تولیدی تعطیل شد دولت به فکر افتاد در خصوص دامداران هم ما هشدار دادیم در روزنامه اقتصاد پویا نیز چند بار اعلام کردیم اما تاکنون کسی توجهی نداشت درخصوص کشاورزان نیز ما هشدار می دهیم باید دید دولت چه خواهد کرد.