رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نرخ ارز را در لایحه بودجه سال آینده ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم، گفت: قیمت نفت را هنوز قطعی نکردیم، اما برآوردهای اولیه برای نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار است.

«محمدباقر نوبخت» روز ۲۸ آبان ۹۹ در خاتمه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از تایید بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت خبر داد و افزود: بودجه در مهلت قانونی و پیش از ۱۵ آذرماه به مجلس تقدیم خواهد شد.

قیمت نفت در ماه های گذشته به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا در بازارهای جهانی با کاهش همراه بود، اما با افزایش امید به ساخت واکسن کرونا، ‌قیمت‌ها در هفته گذشته افزایشی شده و انتظار می‌رود در زمستان قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.

نرخ افزایش ارزش بر افزوده در سال جدید

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص اصلاح ساختار بودجه به خبرنگار ما گفت: ساختار اصلاح بودجه طرح که در صحن علنی مطرح شده و شامل ۱۲ بند است که پس از تاید به دولت ابلاغ خواهد و سازمان برنامه و بودجه موظف است آن را رعایت کند.

وی در ادامه افزود: مهمترین موضوع در این ساختار موضوع اصلاح شناسه پرداخت است که باید نوع اداری اقتصادی بودن آن با توجه به محل اعتبا پرداخت و خواله الکترونیکی بانک مرکزی مشخص شده باشد. موضوع بعدی پرداخت های حمایتی است که بایدش ثبت شده و دارای شناسه باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره خوراک های نفتی نیز افزود: موضوعات درخصوص پرداختی های خوراک نفتی به دولت نیز در این ساز و کار پرداخت شده است و طبق آن برای شرکت ها ردیف اعتبار در نظر گرفته شده است و تا ظرف دوماه هزینه ها به دولت بازگردانده شود.

وی در ادامه افزود: در ساختار اصلاح بودجه نیز تجمع تبلیغاتی هر وزارتخانه را داریم و کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی و افزایش نرخ ارزش بر افزوده و معافیت های بر حسب جغرافیایی.

۱۴۰۰ سال تغییرات بودجه

احسان ارکانی در پایان درخصوص شفافیت در بودجه اظهار داشت: از طرفی قرار بر این است که دیگر شفیفت فصلی نداشته باشیم به جای ان مجلس و دیوان محاسبات به صورت انلاین نظاره گر عملکرد سازمان برنامه و بودجه باشند این تغییرات ساختاری بودجه سال ۱۴۰۰ اجرایی می شود.