از اولین طرح قرعه کشی تاکنون خودروسازان اقدام به ثبت نام خودرو و اجرای طرح‌های پیش فروش و فروش فوق العاده کرده اند.

از زمانی که برای سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح فروش خودرو به صورت قرعه کشی برگزار شد، اما و اگر‌هایی پیش آمد و عده‌ای به شدت مخالف این طرح و آن را به ضرر مردم و خودروسازان دانستند و عده‌ای هم موافق بودند چرا که ادعا داشتند این طرح باعث می‌شود خودرو به دست نیازمند واقعی برسد.
از اولین طرح قرعه کشی تاکنون خودروسازان اقدام به ثبت نام خودرو و اجرای طرح‌های پیش فروش و فروش فوق العاده کرده اند. از اردیبهشت ماه تاکنون که طرح‌های مختلفی از فروش فوق العاده و پیش فروش و فروش مشارکتی اجرا شد، خودروسازان ۳ بار قیمت خودرو را افزایش دادند که این روند مشکلات زیادی را برای افرادی که در طرح‌های پیش فروش شرکت کرده بودند، ایجاد کرد.در سال‌های گذشته افراد زیادی اقدام به خرید مشارکتی خودرو کرده اند و سود اندکی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده که این سود بین ۶ تا ۹ درصد بوده است. حال مشکلی که پیش آمده این است که خودروسازان اکنون به تحویل خودرو‌های معوق در سال‌های گذشته کرده اند و به این تعداد خودرو‌های فروش فوق العاده هم اضافه شده است.از طرفی برای جذب نقدینگی اقدام به اجرا طرح پیش فروش و فروش مشارکتی کرده اند که در اوایل برپایی این طرح قرعه کشی، مدت زمان تحویل خودرو نهایت یک سال بود، اما اکنون خودروسازان اقدام به ثبت نام برای پیش فروش خودرو و تحویل ۲ ساله خودرو کرده اند که در آن مبلغ بالایی هم از فرد دریافت می‌شود.درحالیکه پیش از این مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت موعد تعیین تکلیف خودرو‌های پیش فروش شده را پایان نیمه نخست سال ۹۹ اعلام کرده بودند، اما با گذر از این ضرب العجل هنوز خریداران خودرو‌های پیش فروش شده در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
پیش فروش خودرو طرحی برای جبران زیان خودروسازان
جعفر قادری ، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح پیش فروش خودرو به خبرنگار ما گفت: مشکلی که در طرح پیش فروش وجود دارد این است که قیمت خودرو پایین تر از بازار اعلام شده است بدین ترتیب خودروسازان تصمیم بر پیش فروش می گیرند تا ضرر نکنند.
بورس می تواند کنترل قیمت ها در دست بگیرد
وی در ادامه افزود: هزینه های تمام شده خود را از جیب مردم جبران می کنند به جای این که این کمبودها را از طریق تسهیلات یا منابع دیگر جبران نمایند. شاید لازم است که خودرو روزانه در بورس به فروش برسد و شورای رقابت گذاری قیمت خودرو را روزانه تعیین کند که هم مصرف کنند و هم تولید کنند متضرر نشوند.
این نماینده درباره بازگشت قیمت گذاری خودرو به بورس نیز اظهارداشت: درست است که معامله روزانه خودرو در بورس باعث می شود که خودروسازان منابع مالی خود را از تسهیلات به دست بیاورند اما حداقل این است که خودرو ها در زمان مقرر تحویل مردم داده می شود و مردم برای خرید خودرو دیگر قرعه کشی شرکت نمی کنند.
وی در پایان اظهارداشت: اگر خودروسازان در ماجرای پیش فروش به تعهدات خود عمل نکنند سازمان شورای رقابت باید تمام هزینه بعلاوه هزینه عدم ایفای تعهدات را پرداخت کند و زیان مردم را پرداخت کند تا مردم دیگر متضرر پیش فروش خودرو ها نباشند.