مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام تصریح کرد: می توانیم موضوع فروش یا واگذار کردن یا اجاره دادن کارت های بازرگانی که در بسیاری از شهرهای مرزی هم به یک معضل تبدیل شده است را در زمره فرار مالیاتی قرار بدهیم.

«سعید کریمی» ، اظهار کرد: الکترونیکی شدن امور مالیاتی باعث تسهیل و تسریع در امور مردم و حرکت به سمت ارتقای حقوق شهروندی، شفاف سازی، قانونمندی و دقت و عدالت بیشتر در وصول مالیات است.

وی گفت:  یکی از برنامه های دولت در سال‌های اخیر حرکت به سمت کوچک سازی و توسعه دولت الکترونیک است و خوشبختانه سازمان امور مالیاتی کشور از سازمانهای پیشرو در این زمینه بوده و اخیراً با اجرای طرح جامع مالیاتی، اکثر خدمات و امور مالیاتی، الکترونیکی شده و نیازی به مراجعه مردم به ادارات نیست.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام تصریح کرد: استانداردسازی کلیه فرایندهای مالیاتی، دسترسی به کلیه اطلاعات مؤدیان مالیاتی به صورت الکترونیکی، ارتقای سیستم های رایانه ای جهت دسترسی راحت تر به سامانه ها، ارتقای زیرساخت خطوط مخابراتی، رسیدگی به کلیه منابع مالیاتی به صورت جامع و برقراری عدالت مالیاتی از دستاوردهای این طرح است.

کریمی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که اخیراً با هدف توسعه دولت الکترونیک و مکانیزاسیون فرایندهای مالیاتی اجرا شده، ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی است و مؤدیان مالیاتی می‌توانند از خدمات و مزایای این طرح استفاده کنند، گفت:  با الکترونیکی شدن ابلاغ اوراق مالیاتی، مؤدیان مالیاتی می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی اکثر امور مالیاتی خود را  به صورت الکترونیکی ثبت کنند. پیش از این، ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت فیزیکی و با مراجعه به محل کسب و یا اقامتگاه قانونی اشخاص انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: واگذاری مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی یکی دیگر از فعالیت هاست که  مؤدیان مالیاتی برای پرداخت این مالیات نیازی به مراجعه حضوری به ادارات امور مالیاتی ندارند. از این طریق امکان صدور گواهی الکترونیک برای معاملات قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار فراهم شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام تصریح کرد: پس از ثبت استعلام الکترونیک دفترخانه‌ها، مالیات نقل و انتقال به صورت برخط توسط سامانه محاسبه و اطلاعات قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی به دفتر خانه اسناد رسمی ارسال می شود،بدین ترتیب مؤدی می تواند از طریق دفترخانه برای پرداخت مالیات اقدام کند و پس از اعلام وصول بانک عامل، گواهی مالیاتی صادر می شود که سه ماه دارای اعتبار بوده و چنانچه انجام نشود استعلام مجدد ضروری است.

کریمی با بیان اینکه  خوداظهاری مالیاتی و تمکین داوطلبانه مؤدیان زمینه ساز اعتماد و اطمینان بین دولت و مردم است، ادامه داد: در استان ایلام خوشبختانه آمار ارائه اظهارنامه های مالیاتی از طرف مؤدیان، هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته  و امسال ارائه اظهارنامه های مالیاتی تحقق ۱۰۰ درصدی داشته و انجام به موقع تکالیف مالیاتی زمینه برخورداری مؤدیان از تسهیلات و معافیتهای مقرر قانونی را فراهم می کند.

وی گفت: مودیان مالیاتی و ۱۳ گروه مشاغل آسیب دیده از کرونا می‌توانند تا پایان سال جاری از طرح بخشودگی جرایم مالیاتی با درصد های مشخص شده استفاده کنند و اظهارنامه عملکرد ۱۳۹۸ صاحبان املاک اجاری و عملکرد منتهی به اسفند ۱۳۹۸ اشخاص حقوقی تا ۳۱ شهریور تمدید شده است.      

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام گفت: بر اساس فراخوان مرحله هشتم، جایگاه داران سوخت (فرآورده های نفت وگاز )با هر حجم از فروش یا درآمد کالا و ارائه خدمات، از ابتدای سال ۹۹ مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شده اند.

کریمی تصریح کرد: این گروه از مؤدیان مالیاتی باید پس از ثبت نام و یا تکمیل اطلاعات اقتصادی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، تکالیف مالیاتی خود را مانند ارائه اظهارنامه و واریز مالیات و عوارض اخذ شده به حسابهای تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در موعد قانونی مقرر، انجام دهند.

وی گفت: کارمزد و مالیات و عوارض ارزش افزوده جایگاه داران در قیمت های تکلیفی فرآورده های نفت وگاز لحاظ شده است و جایگاه داران اجازه وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده مازاد بر قیمت تعیین شده از خریداران سوخت ندارند.

مدیرکل امور مالیاتی استان یا بیان اینکه آخرین مهلت خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ برای استفاده از مالیات مقطوع ۳۱ شهریور ماه اعلام شده ، تصریح کرد: تمامی اشخاص حقیقی که در سال ۱۳۹۷ حداکثر ۲۰۰ قطعه سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خریداری کرده اند، اما اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر قانونی( حداکثر تا یکم تیرماه ۱۳۹۸) تسلیم نکرده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم و دستورالعمل مربوطه هستند.

کریمی ادامه داد: امسال ۲۹ میلیارد تومان از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های استان اختصاص یافته که ۱۹ میلیارد تومان از این مبلغ به شهرداری ها و مابقی آن جهت توسعه روستاهای استان پرداخت شده است.

وی گفت: از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری همچنین حدود ۵۰۰ میلیون تومان به توسعه آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اختصاص یافته و از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به صورت مستقیم به شهرداری ها، دهیاری ها، امور عشایری، آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان استان اختصاص یافته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام در مورد فرار مالیاتی در استان هم تصریح کرد: به طور مثال می توانیم موضوع فروش یا واگذار کردن یا اجاره دادن کارت های بازرگانی که در بسیاری از شهرهای مرزی هم به یک معضل تبدیل شده است را در زمره فرار مالیاتی قرار بدهیم. برخی از شهروندان بنا به دارا بودن شرایطی، صاحب کارت بازرگانی می‌شوند، اما خود از این فرصت استفاده نمی کنند و کارت را در اختیار کسانی که در بازار هستند قرار می دهند و چون کارت به نام کسی نیست که کاراقتصادی می کنند تمام مطالبات و مالیات و وجوه قانونی از صاحب کارت اخذ می شود.

کریمی تصریح کرد: بنابراین ممکن است فرد واگذار کننده کارت مبلغی را هم بابت فروش کارت دریافت کند، اما بر اساس مستندات، مالیاتی که باید وی پرداخت کند چندین برابر پولی است که بدست آورده است و فرد استفاده کننده از پرداخت مالیات فرار می کند.

وی گفت:نمونه دیگری از فرار مالیاتی این گونه است که برخی عمده فروش ها اطلاعات خود را به نام اعضای خانواده یا اشخاص دیگر وارد می کنند. که در مقابل این افراد فرصت طلب باید گفت، استان ما کوچک است و به دست آوردن این گونه اطلاعات کار ساده ای است؛ البته باید گفت به طور قطع افرادی وجود دارند که ما از آنها بی اطلاع باشیم، لذا از مردم انتظار داریم که اگر این گونه موارد با ما همکاری کنند و گزارش دهند تا جلوی فرار مالیاتی اینگونه افراد را بگیریم که هم حق مردم و هم حق دولت ضایع نشود.