محمد تعریفی در رابطه با فعالیتهایی که در زمینه خوشنویسی در کشورهای آسیایی رخ داده است، اظهار کرد: در مورد خوشنویسی خط عربی تابه حال کشورهای غرب آسیا، به ویژه کشورهای عربی و در رأس آنها کشور ترکیه فعالیتهای زیادی انجام میدادند، اما به تازگی کشورهای شرق آسیا با توجه به اینکه فضای مجازی هم گسترده شده و برقراری ارتباط با سایر نقاط جهان آسانتر شده است به سوی خوشنویسی عربی روی آوردهاند، به ویژه کشورهایی مانند اندونزی، مالزی، هند و پاکستان، که میخواهند کمبودهایی را که در زمینه خوشنویسی دارند جبران کنند و به همین دلیل دست به برگزاری جشنوارههای مختلف بینالمللی زدهاند.
وی افزود: در کشور هند نیز با توجه به این موضوع، جشنوارهای بینالمللی به نام کالیتون در حال ثبتنام برای برگزاری است که قصد دارد در کنار جشنواره، حراج و ورکشاپی بزرگ نیز برگزار کند و تا ۱۵ سپتامبر ثبتنام اینترنتی آن انجام میشود. پس از ثبتنام خوشنویسان فرصت دارند که تا ۱۸ اکتبر آثار خود را نوشته و به جشنواره ارسال کنند. با توجه به بیماری کرونا تمامی روند جشنواره به صورت اینترنتی طی خواهد شد و حتی داوری آثار هم به صورت مجازی است.
این استاد خوشنویسی بیان کرد: این مسابقات به صورت بیطرفانه برگزار میشود که بنده نیز به عنوان یک داور ایرانی برای حضور در این جشنواره انتخاب شدهام، البته سابقه نداشته که در جشنوارههای بینالمللی در خط ثلث، داور ایرانی حضور یابد و این اتفاق برای اولین بار است که رخ میدهد. علاوه بر بنده یک داور از کشور چین و یک داور از کشور هند نیز به بررسی و داوری آثار میپردازند، این مسابقه در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفهای برگزار میشود که هرکدام از داوران یک سطح را بررسی میکند، بنده سطح حرفهای را داوری خواهم کرد، داور چینی در سطح متوسط و داور هندی هم آثاری که در سطح مبتدی قرار دارند را بررسی خواهند کرد. برای اولین بار است که هر سه سطح در کنار یکدیگر در یک مسابقه قرار گرفتهاند که به خط ثلث و نسخ عربی میپردازند.
تعریفی در رابطه با جوایز این جشنواره گفت: به دلیل اینکه برای اولین بار است که در هند این جشنواره برگزار میشود و آشنایی زیادی با برگزاری این نوع مسابقات ندارند، شاید جوایز آن در سطح بینالمللی نباشد و من نیز این موضوع را به آنها گوشزد کردهام. لذا گفته شده که در سالهای آینده جوایز را افزایش خواهند داد، این جوایز برای هر سه سطح مبتدی، متوسط و حرفهای یکسان است و برای نفرات اول هر سطح ۲۰۰ دلار، نفرات دوم ۱۲۵ دلار و نفرات سوم ۷۵ دلار در نظر گرفته شده که در کنار آن، به شرکتکنندگان گواهی بینالمللی این مسابقات نیز اهداء خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به گزارشی که از طریق روابط عمومی جشنواره به بنده ارائه شده، تاکنون استقبال خوبی از این جشنواره به عمل آمده و آمار ثبتنامها بسیار زیاد است و با توجه به اطلاعیهای که انجمن خوشنویسان ایران هم از این جشنواره منتشر کرده، گمان میکنم شرکتکنندگان ایرانی بسیاری در این جشنواره حضور یابند و امیدوار هستم که هموطنان ما بتوانند حائز رتبههای برتر این جشنواره شوند.
خاستگاه خوشنویسی کشور ایران بوده است
این استاد خوشنویسی با اشاره به فعالیتهای بسیاری که در زمانهای قدیم در زمینه خوشنویسی در ایران انجام شده است، ابرازعقیده کرد: خاستگاه خوشنویسی کشور ایران بوده و هنر خوشنویسی بخشی از تمدن کشور ماست که با آثار باقیمانده از قرنهای پیش به راحتی میتوان به این موضوع پی برد. در زمان صفویه علیرضا عباسی و محمدرضا امامی از خطاطهای بسیار بزرگ بودهاند که آثار آنها اکنون موجود است، درحالی که در کشورهای دیگر در آن زمان چنین چیزی وجود نداشته، اما در این ۲۰۰ سال اخیر کشور ما در این زمینه افت پیدا کرده و کشورهایی مانند ترکیه فرصت حضور پیدا کردهاند و درحال ثبت این میراث گرانبها به نام خودشان هستند .
وی ابراز عقیده کرد: فعالیت دیگری که ترکیه انجام داده، این بوده که شیوهای به نام نستعلیق عثمانی ایجاد کرده، نستعلیق ما را کنار گذاشته و در مسابقات خود فقط آثاری را که به شیوه نستعلیق عثمانی نوشته شده را میپذیرد که اتفاق بسیار اشتباه و موضوع ناراحتکنندهای است. متاسفانه در زمانی که ترکیه تمام تلاش خودش را میکند که خوشنویسی را به نام خود ثبت کند و سرمایهگذاریهای بسیاری انجام میدهد، ما در این زمینه عقب هستیم و حمایت از خوشنویسان ما در حد صفر است، انجمن خوشنویسان نیز مرکزی خصوصی است که هزینه خود را از قبال شهریهای که از هنرجویان دریافت میکند درمیآورد.
این استاد خوشنویسی با بیان اینکه برای حفظ میراثهای کشورمان باید تلاش کنیم، عنوان کرد: ما در چند سال گذشته جشنوارهای بینالمللی با نام آیات در زمینه خوشنویسی در ایران برگزار کرده بودیم که ادامه پیدا نکرد، در رابطه با اینکه چرا این اتفاق ادامه پیدا نکرد، بنده با مسئول برگزاری آن جشنواره صحبت کردم و او گفت ما قصد داشتیم که این کار را ادامه دهیم، اما به دلیل عدم بودجه مناسب این اتفاق رخ نداد. در حالی که کشورهای ترکیه و امارات جشنوارههای سالیانه برگزار میکنند، ما نسبت به آنها بسیار عقب افتادهایم و باید برای حفظ میراثهایمان تلاشهای بسیاری انجام دهیم.
Monday, 24 February , 2025