آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم توسط معاون رییس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

این لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی رييس‌جمهور، به مجلس ارايه شد. کلیات بودجه سال آینده از تراز شدن منابع و مصارف با رقم ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد. این در حالی است که دولت در بخش منابع ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و در مجموع ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی پیش‌بینی کرده است.

منابع عمومی دولت شامل درآمدها (مالیات و سایر درآمدها) با ۳۱۷ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای(فروش نفت و فرآورده های آن و …) ۲۲۵ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی ۲۹۸ هزار میلیارد تومان است.

منابع عمومی دولت به همراه ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی مجموع بودجه عمومی با ۹۲۹ هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد که با بودجه شرکت های دولتی که ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده سقف بودجه به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

اما در بخش مصارف هزینه های جاری (عمدتا حقوق و دستمزد) ۶۳۷ هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع منابع عمومی را تشکیل می دهد که همراه با هزینه از محل درآمد اختصاصی مجموعه مصارف عمومی به۹۲۹ هزار میلیارد تومان می رسد.همچنین مصارف شرکت های دولتی ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

دولت بر فرض لغو تحریم ها بودجه را تعیین کرده است

جعفرقادری، رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به برخی اعداد و ارقام مهم و کلیدی بودجه به خبرنگار ما گفت: بررسی مقدماتی بودجه ارايه شده، نشان می‌دهد، دولت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان برای فروش نفت در نظر گرفته است که عدد بسیار درشتی است. ضمن اینکه دولت درخواست کرده چنانچه امکان تحقق این عدد فراهم نشود، اجازه داده شود تا اوراق سلف نفتی را به فروش برساند. بحث بودجه‌های مالیاتی نیز ۲۴۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این هم عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. بحث فروش سهام و واگذاری‌ها نیز ۹۵ هزار میلیارد تومان دیده شده است. از سوی دیگر در خصوص واگذاری اوراق، ۱۲۵هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه کل بودجه عمومی هم حدود ۴۷درصد رشد داشته است. مجموعه اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد بودجه ۱۴۰۰ یک بودجه انبساطی است.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به پرسشی در این خصوص که آیا ارايه بودجه انبساطی توسط دولت به دلیل گشایش‌های احتمالی آینده و پایان تحریم‌ها نیست؟گفت: اینکه اعلام شود به دلیل گشایش‌های آینده و احتمال پایان تحریم‌ها، بودجه به صورت انبساطی ارايه شده، استدلال درستی نیست زيرا دولت هزینه‌ها را در سطح بالایی تعیین کرده و چنانچه این منابع محقق نشود، اقتصاد کشور و معیشت مردم با مشکلات جدی مواجه می‌شود و دولت ناچار است کسری خود را از طریق استقراض مستقیم یا غیرمستقیم جبران کند. تصمیم منطقی این است که دولت یک رشد معقولی در سطح ۲۰ الی ۲۵درصد تدارک می‌دید. اگر امکان درآمدهای جدیدی در ادامه برای دولت فراهم می‌شد یا گشایش‌های احتمالی از راه می‌رسیدند، دولت می‌توانست در قالب متمم بودجه، مساله را ساماندهی کند.

او در پایان اظهار كرد: دولت بر فرض اینکه تحریم‌ها لغو می‌شود، فروش نفت را ۲۵ میلیون بشکه در ماه اعلام کرده است که این به معنای وابستگی بودجه به بانک مرکزی است زيرا این تحقق نخواهد يافت و با مشکل در آینده رو‌به‌رو خواهیم شد.

بودجه دولت می‌تواند تورم ایجاد کند

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات درخصوص بودجه ۱۴۰۰ به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر ۶ هزار بشکه در روز به فروش می‌رسانیم، احتمالا دولت روی صادرات گازی حساب باز کرده است البته دولت یک روز است که بودجه را تحویل داده و نمی توان تحلیلی روی آن انجام داد اما بودجه ابهامات زیادی دارد تا محقق شدن.

او در ادامه افزود: به هر حال دولت روی فروش اوراق دولتی نیز حساب باز کرده است با توجه به اینکه در خصوص مالیات نیز اتفاقی رخ نداده است.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات درخصوص افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت نیز بيان كرد: افزایش حقوق جزو اولویت‌ها است و قطعا محقق خواهد شد و از بودجه عمرانی یا دیگر بخش‌ها کاسته می شود. در بودجه گذشته نیز برخی‌ بودجه‌ها صفر بودند و برخی‌ها حدود ۱۲۰ درصد بودجه دریافت کرده بودند.

او در پایان درخصوص تورمی بودن بودجه نیز گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار آخر به‌طور صریح اعلام کرده که دولت به سمت بانک مرکزی به هیچ عنوان نرود تا باعث تورم نشود دولت هم باید به این بخش خوب فکر کند تا باعث تورم در سال آینده نشود. بیشتر روی اوراق نفتی و همچنین اوراق دولتی تمرکز داشته باشد البته نمایندگان درصدد این هستند که تحریم‌های ایران برداشته شود تا مانند دیگر کشورها بتواند نفت را بدون واسطه بفروشد. با توجه به اینکه نمایندگان خواستار رفع تحریم‌ها از سوی اروپا شده‌اند همچنین کشورهای همسایه نیز به خاطر اینکه خطر تحریم‌ها برای آنها نیز وجود دارد درصدد اين هستند كه تحريم‌ها برداشته شود.