رييس‌جمهور در حالی روز پنج‌شنبه وعده آب، برق و گاز مجانی را داد که بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد هیچ کدام از وعده‌های رييس‌جمهور در این زمینه‌ها عملیاتی نیست.

کارشناسان معتقدند به دلیل وجود کنتور واحد برای ساختمان‌های بلندمرتبه، اصلا امکان عملیاتی‌شدن وعده ريیس‌جمهور برای آب مجانی، وجود ندارد. همچنین صنعت آب و برق کشور فعلا با اعتبارات بخش خصوصی سرپا مانده و حتی در مرز ورشکستگی است.

مونا ربیعیان/ تاکنون بارها کارشناسان درباره انباشت بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی به‌دلیل غیراقتصادی‌بودن قیمت آب و برق هشدار داده‌اند، اما جالب است که وزیر نیرو و ريیس‌جمهور وعده آب و برق مجانی می‌دهند.

طرح آب و برق مجانی از بودجه تامین نخواهد شد

 روبرت بگلریان؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص وعده رایگان شدن آب، برق و گاز رییس‌جمهور به خبرنگار ما گفت: بحث اول تامین هزینه‌های این طرح است که شاید دولت روحانی قصد دارد هزينه‌هاي آن را از اقشار پرمصرف این درآمدها یا از صادرات برق، تامين كند.

این دولت در سه ماه هم می‌تواند وعده‌ها را عملی کند، البته باید دید تامین این طرح از بودجه ۱۴۰۰ نباشد و هزينه این طرح را از شرکت‌های مستقل وزارت نیرو که در ردیف بودجه هستند هم می‌توان تامین کرد.

اقشار کم‌درآمد را دریابیم جای وعده مجانی کردن آب و برق

باید دید دولت در این ۶/۷ ماه آخر چه تدبیری دارد زيرا اقشار کم‌درآمد در فشار هستند و باید برای آنها فکري اندیشید اما امید می‌رود که این طرح از صادرات برق و گاز تامین شود البته ممكن است دولت ساز و کار دیگری برای اجرای این طرح داشته باشد كه هنوز مشخص نیست.

پیشنهاد طرح جدی برای آب و گاز مجانی محرومان

پورابراهیمی نماینده کرمان درخصوص رایگان شدن آب و برق مجانی بيان كرد: از دیگر کمک‌هایی که ما می‌توانیم انجام دهیم، تامین خدمات ارزان قیمت در خصوص مصرف آب، برق، گاز و تلفن است. به‌طور مثال می‌توانیم نرخ خدمات اقشار ضعیف را تخفیف دهیم یا در بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را (که می‌گوید اگر مصرف از یک حدی پایین‌تر از پرداخت هزینه معاف می‌شوند) افزایش دهیم تا شامل افراد بیشتری شود.