سفیر چین در واشنگتن همزمان با روابط پرتنش بین این دو قدرت اقتصادی جهان، گفت: چین و آمریکا برای بهبود روابط باید با "حسن نیت" پیش بروند.

روابط چین-آمریکا بر سر مسائلی از تجارت گرفته تا امنیت، حقوق بشر و کووید ۱۹، به پایین‌ترین سطح خود در چند دهه رسیده است. روز جمعه، مقاله رسانه دولتی چین نوشت روابط این دو کشور وارد مسیر خطرناکی شده است.

“کویی تیانکای” از طریق لینک ویدئویی در کنفرانس سالانه مؤسسه مطالعات چین-آمریکا اظهار کرد: به منظور قرار دادن روابط در مسیر درست و بهبود واقعی آن، هر دو طرف باید با حسن نیت و اعتماد پیش بروند.

بر اساس متن درج شده در وب‌سایت سفارت چین در آمریکا، وی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم چین در اینجا باید کاری برای خوشحال کردن بقیه انجام دهد.

تنش‌ها بین دو کشور در ماه ژوئیه، زمانی که چین کنسول‌گری آمریکا در شهر جنوب غربی “چنگدو” را بست، شدیداً افزایش یافت. این اقدام چین در تلافی اخراج پکن از کنسول‌گری خود در هیوستون، واقع در ایالت تگزاس انجام شد.

زمانی که “استیو اورلینز”، رئیس کمیته ملی روابط آمریکا-چین از کویی پرسید که آیا چین در کنار دیگر حرکات مثبت پیش از سرکار آمدن جو بایدن در ژانویه، آماده بازگشایی کنسول‌گری چنگدو هم هست، وی این احتمال را رد نکرد.

کویی خاطرنشان کرد: باید یادآور شوم که بستن کنسول‌گری‌ها را ما شروع نکردیم. ما همه این کارها را در پاسخ به اقدامات آمریکا انجام دادیم. بنابراین اگر دولت آمریکا آماده تغییر رویه است، ما هم آماده بررسی آن هستیم.

اورلینز اما گفت پکن به صورت یک‌جانبه اقداماتی علیه منافع آمریکا انجام داده و وب‌سایت سه روزنامه را به همراه فیسبوک، گوگل، یوتیوب و توییتر مسدود کرده، در حالی که واشنگتن به این اقدامات پاسخی نداده است.

کویی پاسخ داد: اگر به آنچه در یک سال گذشته رخ داد نگاهی بیاندازید، تحریکاتی وجود داشته است.