باران‌های شدید، سیل و آبگرفتگی در جنوب و جنوب غرب کشور بحرانی بزرگ ایجاد کرده است. در سیلاب‌های روز گذشته هفت تن جان باختند. در بخش دیگری از کشور نیز سرما و بارش برف حادثه‌ساز شده است.

چند روز گذشته، بارش شدید باران در نقاط مختلف استان بوشهر موجب آبگرفتگی و انسداد مسیرها و محورهای مواصلاتی شد و متاسفانه در دشتستان با بیشترین میزان بارش دو کشته بر جای گذاشت و در شهرستان گناوه نیز موجب آبگرفتگی تخریب منازل شد.

همچنین در برخی از شهرهای دشتستان مانند آبپخش، شبانکاره، وحدتیه و سعدآباد حجم بارش و سرازیر شدن آب باران باعث آبگرفتگی در منازل و گرفتار شدن خودروها و زیر آب رفتن کوچه‌ها و خیابان‌ها شد.

نبود زیرساختار مشکلات مردم را دوچندان کرد

مشکلات این چند روز اخیر خوزستان در دو بخش خلاصه می‌شود؛ نبود زیرساختار شبکه فاضلاب که این وضع موجود در شأن مردم خوزستان که تولید فرآورده‌های ناخالصی صادرات‌شان بیشترین بخش صادرات کشور را دارد مناسب نیست.

بخش دوم دولت‌ها هستند که به دليل سوءمدیریت‌ها است. در سال ۸۴/۸۵ دولت حدود ۱۴۹ میلیون دلار بابت اصلاح فاضلاب‌ها در بودجه لحاظ کرده بود اما این بودجه صرف فاضلاب‌های شیراز شد و این شهر دیگر مشکلی درخصوص آبگرفتگی نداشت اما اهواز همچنان با مشکلات آبگرفتگی رو‌به‌رو است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری ۱۰۰ میلیون یورو به این بخش اهدا کرده بود اما تاکنون از این پول فقط ۵۰ میلیون یورو براي اصلاحات اختصاص داده شد که تلاش‌های نمایندگان باعث شد تا محقق شود.

اولین بارندگی، خانه‌های مردم را ویران كرد

سال گذشته که در دو روز حدود ۹۰ میلی‌متر آب وارد خانه‌های مردم شد ما قبل از شروع پاییز به وزیر کشور هشدار دادیم که شاهد آبگرفتگی یا نفوذ آب به خانه‌های جنوب کشور نباشیم و آنها نیز به گفته خودشان برنامه‌ریزی کرده بودند اما مشاهده مي‌شود امسال در طي دو روز، كه فقط ۳۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم چنین اتفاقی رخ داده است.

شهرداری‌ها و شورای شهر باید اولویت‌شان مردم و زندگی مردم باشند. ستاد مدیریت بحران یک ماه قبل به جنوب رفت و عکس تهیه کرد و اعلام کرد مشکلی پیش نخواهد آمد اما با اولین بارندگی شهر زیر آب رفته است.

انتظار می‌رود با وجود اقتصادی که بحران‌زده است دولت برای مردمی که وسایل خانه‌های‌شان نابود شده، کاری کند و حداقل در تهیه دوباره این لوازم کمک حال‌شان باشد زيرا درحال حاضر اقشار متوسط رو به بالا نیز در تهیه لوازم خانه مشکل دارند دیگر چه برسد به اقشار ضعیف جامعه.

انتظار می‌رود مسوولان از حالا به فکر زمستان و بارندگی‌هایش باشند که این رحمت الهی برای مردم زحمت نشود.

خوزستان؛ بحران بی‌پایان

اما بحرانی‌ترین وضعیت سیل و آبگرفتگی مربوط به استان خوزستان است. شهرهای این استان چند روزی است که درگیر سیل و آبگرفتگی و بدتر از همه بالا آمدن فاضلاب شهری است.

کمترین تلاش هم برای حل و فصل وضعیت در خوزستان صورت گرفته است و آبگرفتگی روزهای متوالی است که ادامه دارد.

در بندر امام خمینی(ره) پس از پنج روز آبگرفتگی در شهر، شهردار به دلیل قصور از وظایف خود توسط استاندار از سمت خود تعلیق شد.

دادستان بندر امام خمینی (ره) گفت: «مقصران حادثه آبگرفتگی بندر امام خمینی (ره) پس از بررسی توسط کارشناسان به دادگاه معرفی خواهند شد.»

وضعیت اهواز هم همیشه پیچیده بوده و پیچیده هم مانده است. بر سر حل معضل فاضلاب شهر، میان نهادهای مسوول اختلاف نظر است. استانداری می‌گوید وظیفه شهرداری است، شهرداری می‌گوید وظیفه آب و فاضلاب است و آنها هم می‌گویند وظیفه دیگران است.

در دیگر شهرهای خوزستان هم وضعیت به همین منوال است، جاده، معابر و منازل مردم در شادگان، هندیجان و … دچار آبگرفتگی، انسداد و خسارت شده‌ است.

مقامات در پایتخت هم فقط دستور می‌دهند. دولت تاکنون حركت ویژه‌ای برای جبران خسارت‌های مالی نداشته‌است، امدادرسانی هم تعریف چندانی ندارد.