یک کارآفرین حوزه چرم گفت: نبود استادکار ماهر و کارگر متخصص در رسته های شغلی مختلف از مهمترین مشکلات مجموعه کسب و کار امروز جامعه ما به شمار می رود.

احمد گازرانی با ۲۸ سال سابقه کار در حوزه کیف و کفش چرم با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، اظهار کرد: طی مدت ۲۸ سال سابقه کار در حوزه چرم و تولید کیف و کفش چرم اشتغال پایدار خوبی برای افراد مشغول در کارگاه تولیدی بنده برای ۹۰ نفر ایجاد شده بود که متأسفانه به علت شیوع کرونا، نوسانات قیمت ارز و نیز تورم قیمت مواد اولیه به ناچار مجبور به تعدیل نیرو شدیم.

وی با بیان اینکه فعالیت در حوزه صنعت چرم اشتغال بسیار خوبی بوده و با کمترین هزینه می توان اشتغال در این رابطه را آغاز کرد، افزود: در حال حاضر ۲۲ نفر به صورت مستقیم در کارگاه تولید کیف و کفش چرم بنده مشغول به فعالیت هستند و تولیدات این کارگاه در بحث بازاریابی علاوه بر ارسال به اکثر استان های کشور به مناطقی چون ارمنستان، افغانستان، اربیل، عراق، ترکیه، کردستان عراق … نیز صادر می شود.

گازرانی با اشاره به اینکه طی ۲۸ سال گذشته هر چه در این صنعت فعالیت داشته ایم متأسفانه طی یکسال گذشته شیوع کرونا، تعطیلات و محدودیت های کرونایی، نوسانات قیمت ارز و نیز گرانی و تورم مواد اولیه موجب خسارت و متضرر شدن بالایی به کارگاه ما و نیز دیگر افراد فعالیت کننده در حوزه چرم شد، تصریح کرد: در رابطه با تسهیلات کرونایی به علت بروکراسی های بسیار در پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ تسهیلات کرونایی اقدام نکرده ام.

وی با بیان اینکه تاکنون از هیچ تسهیلات یارانه ای و تبصره ای برای کارگاه تولیدی خود استفاده نکرده ام، خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات از بانک های خصوصی با نرخ سود بالا چند مورد به ناچار برای کارگاه خود استفاده داشته ایم.

گازرانی در ادامه یکی از راه های موفقیت جوانان در کسب وکار را مهارت آموزی عنوان کرد و یادآور شد: به جوانان توصیه دارم مدرک گرا و پشت میزنشین نباشند چراکه باید به این حقیقت رسیده باشند که ظرفیت مشاغل ادارای محدود بوده و در کنار تحصیلات دانشگاهی امروز باید همه جوانان و دانشجویان بر حسب نوع علاقه خود نسبت به مهارت آموزی نیز اقدام کنند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید برای مهارت آموزی وقت گذاشت و تجربه کسب کرد، گفت: افرادی که از دستگاه های مختلف دارای گواهینامه مهارت هستند به صورت تئوری  این نوع از گواهینامه ها را کسب کرده اند و وقتی برای اشتغال به ما مراجعه می کنند، تجربه کار ندارند و در کارگاه خود به صورت مستقیم آموزش نیز ارائه داده می شود.

گازرانی آموزش و مهارت آموزی را یکی از راه های موفقیت در کسب و کار دانست و خاطرنشان کرد: نبود استادکار ماهر و کارگر متخصص در رسته های شغلی مختلف از مهمترین مشکلات مجموعه کسب و کار امروز جامعه ما به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح کشور از نقش مؤثری در مهارت آموزی تجربی جوانان برخوردارند، افزود: جوانان با آموزش های تجربی  و مهارت آموزی در زمینه رشته مورد علاقه خود در کنار تحصیلات دانشگاهی به راحتی می توانند وارد بازار کار شده و تنها به مشاغل پشت میزنشینی چشم ندوزند و با استفاده از مهارت و تجارب و تسهیلات در کنار یکدیگر در حوزه کسب و کار خود خوش بدرخشند.

این کارآفرین همچنین با اشاره به شرایط موجود کسادی بازار صنعت چرم گفت: در چنین شرایطی همه ما از دستگاه های اداری از مردم و مسئولان دست در دست هم باید تلاش کرده و بر مشکلات فایق آییم چراکه گلایه مندی تنها موجب اعصاب خوردی مجموعه طرفین شده و کاری از پیش نخواهیم برد.