با توجه به حوادث سال جاری و سالهای گذشته و آماری که سازمان پزشکی قانونی درباره کاربرد سلاح سرد و قتل افراد به وسیله آن اعلام نموده ملاحظه میشود که افزایش خشونت و کاهش آستانه تحمل از عوامل اصلی وقایع تاسف آور ماه‌های اخیر است. از آنجا که وقوع بعضی از قتلها بدون مقدمه قبلی و فاقد نیت و برنامه ریزی از قبل بوده است، پرخاشگری لحظه و خروج کنترل رفتار، عوامل اصلی آنها قلمداد میشود.

مونا ربیعیان/ بروز خشونت در خانواده یعنی درگیری کلامی و فیزیکی والدین، بازیهای رایانه‌ای که ۹۵ درصد آنها دارای صحنه‌های خشن هستند، فیلمها و سریالهای ماهواره‌ای که هدفمند و با برنامه پخش میشوند، حتی بعضی از فیلمها و سریالهای داخلی زمینه ها و بسترهای اصلی خشونت در جامعه را رقم میزنند. از طرف دیگر کمرنگ شدن باورهای دینی نقش مهمی در این زمینه دارد چرا که به عنوان اهرم اصلی کنترل رفتار شناسایی میشود همانطور که بر اساس آموزه‌های دینی ما فروخوردن خشم و عدم پاسخ به بی‌ادبیهای دیگران جزو اصلیترین رفتارهای انسانی قلمداد شده و مولا علی (ع) فرموده اند: “بپرهیزید از خشم که آغاز آن جنون و فرجامش پشیمانی است.” اگر فقط همین یک جمله سرلوحه رفتار اجتماعی ما قرار گیرد بروز حوادث متوقف شده و شاهد جامعه‌ای آرام و بی خطر هستیم.

*عدم آموزش های مهارتی

مجید ابهر جامعه شناس درخصوص افزایش خشونت بین مردم به خبرنگار ما گفت: خشونت یکی از واکنش های اصلی در پرخاشگری است که در شکل های مختلف به اجرا در می آید، خشونت کلامی مثل فحاشی و بد دهانی، خشونت رفتاری مثل پرخاشگری و نزاع، خشونت فیزیکی مثل کتک کاری و درگیری از اصلی ترین نمونه های خشونت و پرخاشگر می باشد که متاسفانه در جامعه ما رشد صعودی پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: نگاه رفتارشناسی پرخاشگری و خشونت در دو دلیل صورت می گیرد:۱- دلایل محیطی مثل سرما،گرما، آگودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و … ۲-دلایل رفتاری مثل بدهکاری، شکست عاطفی، انتقام جویی، فشارهای زناشویی و امثال  این ها می باشد در مجموع می توان گفت بروز خشونت به عنوان دلیل تربیتی و اخلاقی ضعف مدیریت رفتاری و کنترل هیجان های مرتبط می باشد با وجود گرفتاری های شغلی که اکثر والدین وقتی برای تربیت کودکان ندارند و همچنین آموزش و مهارت های رفتاری که در مدارس تدریس نمی شود این سیر خشونت در جامعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

این جامعه شناس در ادامه افزود: در دانشگاه نیز مهارت زندگی به عنوان یک درس آزاد است که در آن نیز مهارتی داده نمی شود بنابراین فرزندان ما حق دارند که در کنترل رفتارهای خود ناتوان باشند. از طرفی گرانی ، اعتیاد و فاصله گرفتن از ارزش های معنوی و اخلاقی نیزاز دلایل بروز خشنوت هستند.

*اجیر کردن بذهکاران امری طبیعی د رهمه کشورهای دنیا است

این جامعه شناس درخصوص اخبار منتظر شده از نوعی خشونت که پولی به فردی داده می شود تا یکی را با چاقو بزند یا به قتل برساند نیز گفت: اجیر کردند افزاد بذهکار برای تنبیه بعضی اشخاص یکی از روش های معمول در تمام دنیا می باشد که متاسفانه در بسیاری از کشورها اخیرا در کشور ما انجام می شود.

مجید ابهر در ادامه اظهار داشت: فرد بزهکار که اکثر معتاد یا کودک است با گرفتن پول از شخصی که اصلا نمی شناسد حمله می کند اورا مجروح یا به قتل می رساند و برای این کار اندک پولی دریافت می کند.

وی در پایان درباره علت این رفتار در جامعه گفت: فقر و بیکاری نمی تواند دلیل اصلی این حرکت غیر انسانی باشد بلکه کمرنگ شدن ارزش های انسانی و دینی اصلی ترین دلایل  این رفتار می باشد.