مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: گاه برای ایجاد یک سانتی متر خاک سطحی مناسب برای رشد پوشش گیاهی ۷۵۰ سال طول می‌کشد به همین دلیل باید حساسیت‌ها در خصوص نگهداری از میراث ارزشمند را بالا ببریم.

حامد فرضی با اشاره به اینکه خاک و آب از گذشته‌های دور تا کنون منشاء زندگی و آبادانی بوده، اظهار کرد: وظیفه ماست که از این میراث به درستی محافظت کنیم تا آیندگان هم بتوانند به این منابع دسترسی کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته هم به واسطه وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و هم به واسطه تخریب ناشی از فعالیت‌های مجاز و غیر مجاز انسانی شاهد افزایش سرعت فرسایش خاک در استان به ویژه در زمین‌های بالادست سد طالقان و سد کرج هستیم.

وی توضیح داد: میزان فرسایش خاک در برخی عرصه‌های استان به ۱۴ تن در هکتار می‌رسد که این امر نگران کننده است.

فرضی تاکید کرد: گاه برای ایجاد یک سانتی متر خاک سطحی مناسب برای رشد پوشش گیاهی ۷۵۰ سال طول می‌کشد به همین دلیل باید حساسیت‌ها در خصوص نگهداری از  میراث ارزشمند را بالا ببریم.

وی اضافه کرد: از سال ۹۶ تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان جذب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: اغلب این طرح‌ها در مناطق بحرانی اجرایی شده‌اند تا از تخریب خاک در زمان وقوع سیل و … جلوگیری شود.

وی افزود: طی این مدت شاهد اجرای طرح‌های آبخیزداری و جنگلکاری و کپه‌کاری در ۱۷۰ هزار هکتار از عرصه های استان بوده‌ایم.

فرضی توضیح داد: امسال ردیف اعتباری مناسبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان تخصیص یافته و این طرح‌ها تا کنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و با بهبود هوا و کاهش برودت هوا در ابتدای سال آینده ادامه اجرای این طرح‌ها از سرگرفته می‌شود.