به رغم بالا بودن آمار فوتی‌ها و بستری‌ها در شهرهای مختلف استان اردبیل،‌ این استان وارد وضعیت نارنجی شد تا بیش از گذشته نگرانی‌ها از شیوع و گسترش بیماری زیادتر شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل  شب گذشته در جلسه ستاد مقابله با بیماری کرونا در اردبیل اظهار کرد: با اعلام ستاد ملی کرونا استان اردبیل نیز به جمع استان‌های با حالت نارنجی افزوده شد و سه شهر اردبیل، بیله‌سوار و پارس‌آباد که بستری و فوتی‌های بالایی داشتند از این به بعد در ردیف شهرهای نارنجی قرار دارند.
بهروز ندایی تصریح کرد: با اعلام وضعیت نارنجی در استان اردبیل از امروز شاهد فعالیت صنوف و کسبه در شهرهای مختلف خواهیم بود اما همچنان انتظار می‌رود مراقبت‌های لازم در دستور کار قرار گیرد تا به وضعیت قرمز برنگردیم.
وی گفت:‌ شرایط شکننده‌ای را در استان تجربه خواهیم کرد و اگر همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام نشود و آمار بالای بستری‌ها و فوتی‌ها همچنان سیر صعودی به خود بگیرد، امکان بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل به نزدیکی شب یلدا و همنشینی‌های مردم در این ایام اشاره کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا از این آیین‌ها و مراسم خانوادگی و دورهمی‌های مقطعی پرهیز کنیم تا شرایط قرمزی را در استان دوباره تجربه نکنیم.
ندایی خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر در استان ۵۱ بستری و در مجموع ۴۰۸ بیمار مبتلا به کرونا داریم که ضرورت دارد با رعایت نکات بهداشتی و موازین اعلام شده این وضعیت را همچنان کاهش دهیم.
به گزارش ایسنا، در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز به کاهش تعداد بستری‌ها از ۵۱۵ نفر به ۴۲۰ نفر در سه هفته اخیر اشاره کرد و ادامه داد: هر چند همچنان آمار بستری‌ها و بیماران حاضر در بخش آی.سی.یو بالاست ولی با اعلام وزارت بهداشت استان اردبیل نیز به جمع استان‌های نارنجی‌پوش اضافه شده است.
شهرام حبیب‌زاده اضافه کرد: نباید تصور کنیم که با ورود به این وضعیت نارنجی همه چیز حل شده و ما نیازی به مراقبت نداریم بلکه با ورود به فصل سرما و زمستان، وضعیت استان خطرناک‌تر به نظر می‌رسد که شایسته است با یک مدیریت هوشمند در این مسیر کاری را انجام دهیم تا مراقبت‌ها همچنان افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: ما در سه هفته گذشته از همکاری خوب اصناف و نیروهای بسیجی در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی قدردانی می‌کنیم ولی انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این وضعیت نظارت و بازرسی‌ها ادامه پیدا کند تا شرایط پایداری را در بیماری کرونا شاهد باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: قطعا با رعایت دستورالعمل‌ها بسیاری از خطرات و آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند و همچنان اصناف باید فعالیت خود را به نحوی انجام دهند تا از تجمعات پرهیز شده و فعالیت رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نیز به صورت بیرون‌بر باشد.
حبیب‌زاده با قدردانی از اجرای خوب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و مشارکت ۷۰ تا ۸۰ درصدی مردم در اجرای این طرح و غربالگری‌های انجام شده گفت: در همه شهرهای استان این طرح باید ظرف شش تا هفت ماه آینده به صورت مستمر ادامه پیدا کند و در کنار آن آگاه‌سازی مردم در دوری از تجمعات و برگزاری مراسم عروسی و ختم می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند.