آمریکا امروز (دوشنبه) از حذف نام سودان از لیست "کشورهای حامی تروریسم" خبر داد. در پی این اقدام ، رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد این اقدام در حمایت از انتقال دموکراتیک تاثیر خواهد داشت.

سفارت واشنگتن در خارطوم در بیانیه‌ای در فیسبوک اعلام کرد: دوره ۴۵ روزه برای اعلام به کنگره سپری شد. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلامیه‌ای را مبنی بر این امر امضا کرد که نام سودان به عنوان یک کشور حامی تروریسم از امروز ۱۴ دسامبر برداشته می‌شود تا پس از آن؛ این اعلامیه در اسناد فدرال نیز ثبت شود.

از سوی دیگر، مسئولان ارشد سودانی امروز از اقدام برداشتن نام خارطوم از فهرست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم استقبال کردند.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر دولت انتقالی در توییتر نوشت: امروز و بعد از بیش از دو دهه، به مردم خود اعلام می‌کنیم که نام کشور عزیز ما از فهرست کشورهای حامی تروریسم برداشته شده است و ما از محاصره بین‌المللی و جهانی که رفتار نظام مخلوع ما را دچار این محاصره کرده بود، رهایی یافتیم.

وی افزود: ما امروز با تمام تاریخ و تمدن ملت خود و عظمت کشورمان و آغاز انقلابمان به جامعه بین‌الملل به عنوان یک کشور دوستدار صلح و یک قدرت حامی ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی باز می‌گردیم.

حمدوک خاطرنشان کرد: این دستاورد که دولت انتقالی از روز نخستِ کار خود برای آن تلاش کرده بود، در اصلاح اقتصاد و جذب سرمایه گذاری‌ها و انتقال شهروندان‌مان در خارج از طریق کانال‌های رسمی و حتی ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای جوانان و بسیاری از نکات مثبت دیگر نقش دارد. من مجدداً این را می‌گویم: ما پایداری کرده و از این مرحله عبور خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد.

همچنین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان گفت: درود به مردم سودان به مناسبت خروج نام کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم، این اقدام بزرگ ماحصل تلاش آحاد کشور من است که با همان روحیه تکامل‌گرای انقلاب مردمی دسامبر انجام شد. تشکر از گروه‌های وزارتی و دیپلماتیک.

وی از کشورهای عربی و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز که از سودان حمایت کردند، قدردانی کرده و این تصمیم آمریکا را ستود.

البرهان عنوان کرد که این تصمیم “تاریخی” آمریکا در حمایت از گذار دموکراتیک در سودان نقش خواهد داشت.

در اکتبر گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این گام را به عنوان هدیه ای در ازای “قرارداد عادی‌سازی” مراکش با رژیم اشغالگر در منطقه اتخاذ کرد.

این قانون آمریکایی، ۴۵ روز به کنگره فرصت می‌دهد تا قبل از اجرایی شدن تصمیم این چنینی، اعتراض خود را اعلام کند.