معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از آغاز نظارت‌ها بر بازار در آستانه شب یلدا خبر داد.

بهرام جباری ، اظهار کرد: در آستانه بازار شب یلدا، نظارت بر بازارها آغاز شده است. در حال حاضر اولویت، میوه است و بازرسان ما در میدان مستقر هستند. تنها مشکل ما، قیمت موز است که در سراسر کشور به کانال ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان در مبادی عرضه و عمده‌فروشی رسیده است و این مشکل، به دلیل وارداتی بودن موز و وابستگی آن به قیمت ارز است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت موز از ۲۶ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان افزایش یافته است؛ به دلیل مشکل ارز و مشکلات زیاد دیگری که وجود دارد، این شرایط به وجود آمده است اما اگر اجازه این قیمت‌ها را هم ندهیم، بار به میدان تره‌بار نمی‌رسد و مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند و دلال‌ها و واسطه‌ها از مجاری غیررسمی، میوه را به استان وارد می‌کنند که هزینه آن را نیز باید مصرف‌کننده پرداخت کند. تصمیمات ما باید به گونه‌ای باشد که کالا با کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: قیمت پرتقال نیز متاسفانه نسبت به سال گذشته، به دلیل صادرات، افزایش هزینه‌های تولید، باربری و کرایه حمل و نقل، بالا رفته است.

جباری با اشاره به چگونگی قیمت میوه انار در آستانه شب یلدا گفت: انار ممتاز با قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و در تهران با قیمت ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می‌شود؛ در این مناسبت، انار یک میوه پرمصرف است و از طرفی نیز باید اجازه داد قیمت‌گذاری به گونه‌ای صورت بگیرد که کالا وارد استان شود؛ بحث رقابتی قیمت وجود دارد که همه جا حاکم است و اگر اینجا قیمت مناسب اعلام نشود بار خوب را برای ما ارسال نمی‌کنند.

وی افزود: اکنون نیز انار از ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در کیفیت ممتاز و از ۴ تا ۵ هزار تومان در کیفیت معمولی در میدان تره‌بار موجود است و خوشبختانه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و در تنوع و کیفیت‌های متفاوت وجود دارد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: بازار خوزستان تابع شرایط دیگر مناطق است؛ ما باید بگذاریم که میوه با کیفیت مطلوب وارد استان شود. کشور ما جزیره‌ای نیست و کشوری هستیم که انار در آن به وفور یافت می‌شود.

وی در خصوص افزایش قیمت میوه در شب یلدا افزود: قیمت را نمی‌شود تحلیل کرد؛ با توجه به سایر استان‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم و پس از آن، یکی دو روز بعد در میدان تره‌بار قیمت‌گذاری انجام می‌شود.