این اولین بار است که مردم ایران اینطور به پیشواز شب یلدا می‌روند. شب یلدایی بدون دورهمی و فقط به صورت مجازی.

این‌بار پای جان آدم‌ها در میان است و همه مجبورند برای اینکه سالم و زنده بمانند شب یلدا را به شیوه متفاوت برگزار کنند. در بهترین حالت فقط اعضای اصلی یک خانواده سه یا چهار نفره کنار هم خواهند نشست و شاید تماس‌های صوتی و تصویری با عزیزانی که هر سال در کنارشان بودند برقرار کنند.

با این روند دیگر خبری از سفره‌های آنچنانی شب یلدا هم نخواهد بود و شاید هر خانواده‌ای فقط به اندازه مصرف سه یا چهار نفر مقداری آجیل، میوه یا شیرینی و کیک بخرد و بازار شب یلدا هم مانند تمام چند ماه اخیر در سایه بیماری کرونا از دست مغازه‌داران می‌رود.

محمدرضا ناصری رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن یلدا، گفت: بعید است مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین شرایط بیماری کرونا شیرینی شب یلدا را به اندازه سال‌های گذشته بخرند.

ناصری افزود: البته نمی‌توانیم از هم اکنون پیش بینی کنیم مردم شیرینی برای شب یلدا می‌خرند یا نه، چون عمده خرید در روزهای پایانی صورت می‌گیرد، اما آنچه که مسلم است خرید شیرینی دیگر به اندازه سال‌های قبل نخواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر شرایط بیماری کرونا و کاهش دورهمی‌های شب یلدا، قدرت خرید پایین مردم نیز مانع دیگری برای خرید شیرینی مانند گذشته است.

رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه با بیان اینکه چشم امید شیرینی فروشی‌ها به شب یلدا بود که بیماری کرونا مقداری فروکش کند و تا حدودی فروش داشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه بازار عید گذشته را از دست دادیم و اکنون نیز در آستانه شب یلدا وضعیت کرونا بدتر از آن زمان است.

ناصری با بیان اینکه قنادی‌ها به دلیل رعایت حال مردم تغییر چندانی در قیمت ها نسبت به سال گذشته اعمال نکرده اند، خاطرنشان کرد: قیمت شیرینی نسبت به شب یلدای سال گذشته حداکثر ۲۰ درصد بیشتر شده است. این ۲۰ درصد هم به دلیل افزایشی است که در هزینه‌ها داشتیم و به طور میانگین قیمت مواد اولیه مورد نیاز ما ۵۰ تا ۷۰ درصد بالا رفته است.

رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه عمده شیرینی که مردم برای شب یلدا خریداری می‌کنند را شامل کیک و شیرینی تر دانست و عنوان کرد: هم اکنون قیمت هرکیلو کیک معمولی ۳۰ هزار تومان و هر کیلو شیرینی تر حدود ۳۳ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمانشاه نیز درباره خرید آجیل برای شب یلدا در شرایط کنونی بیماری کرونا، گفت: میزان خرید آجیل مانند سال‌های قبل نیست و کاهش قدرت خرید مردم بر کاهش فروش آجیل تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر به دلیل شرایط بیماری کرونا و کاهش دورهمی‌ها مردم تقاضای کمتری برای خرید آجیل یلدا دارند.

مرتضی شهبازی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا، افزود: اگرچه تقاضای چندانی برای خرید آجیل نداریم، اما قیمت آجیل نیز مانند سایر اقلام و کالاها در بازار بالا رفته و نسبت شب یلدای سال قبل حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داریم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمانشاه با بیان اینکه قیمت‌ آجیل و خشکبار در بازار بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است، یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو تخمه کدو گوشتی ایرانی ۷۲ هزار تومان و نوع خارجی آن ۸۵ هزار تومان است.

شهبازی قیمت هر کیلو پسته اکبری انس ۲۰ را کیلویی ۲۴۴ هزار تومان و انس ۲۲ را کیلویی ۲۳۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو پسته احمد آقایی دستچین درجه یک هم ۲۳۳ هزار تومان و هر کیلو پسته احمد آقایی معمولی  نیز ۱۹۸ هزار تومان است.

وی گفت: قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی نیز بسته به نوع آن از ۶۶ هزار تومان تا ۴۲ هزار تومان متغیر است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمانشاه قیمت هر کیلو مغز بادام ایرانی را نیز بسته به نوع آن از ۲۶۰ تا ۲۳۵ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هر کیلو فندق ایرانی هم ۱۳۵ هزار تومان و مغز فندق نزدیک به ۲۹۰ هزار تومان است.

به گفته شهبازی، هر کیلو نخودچی ساده ۳۰ هزار تومان و هر کیلو نخودچی شور نیز ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با باین اینکه این قیمت‌ها مربوط به عمده‌فروشی آجیل و خشکبار است، خاطرنشان کرد: قیمت برای خرده فروشان مقداری بالاتر می‌رود.

شهبازی تاکید کرد: خوشبختانه انواع آجیل به میزان کافی در بازار وجود دارد و کمبودی نداریم، از همین رو بعید است با نزدیک‌تر شدن شب یلدا افزایشی در قیمت‌ها داشته باشیم.‌