کاهش نرخ ارز ؛ کاهش تورم را همراه دارد .

مونا ربیعیان

یک هفته‌ای می‌شود که نرخ ارز با شیبی ملایم رو به کاهش است. فعالان بازار معتقدند مسیر کاهشی این روزها نسبت به کاهش قبلی دوام بیشتری خواهد داشت زيرا هم قیمت‌ها با شتاب کمتری رو به کاهش است و هم هیجان بازار تقریبا تخلیه شده است.

از سوی دیگر نیز این هفته ريیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ در محدوده ۱۱هزار تومان حرکت خواهد کرد. این نرخ نسبت به سال‌جاری فقط حدود دوبرابر است، بنابراین به نظر می‌رسد دولت میانگین نرخ ارز را کاهشی پیش‌بینی کرده و این موضوع سیگنال مهمی برای روند آتی بازار دلار است.

علاوه بر این‌ها با پیروزی بایدن، زمزمه‌های مذاکره احتمالی، هر روز بیشتر قوت می‌گیرد و دهان به دهان می‌چرخد، همین هم موجب شده معامله‌گران محتاط‌‌تر باشند که مبادا ضرر کنند.

کاهش قیمت ارز امری ممکن

فرزانه حاجى‌حسنى، استاد اقتصاد درخصوص صحبت‌های روحانی که بيان كرده بود، کاهش روند قیمت ارز تا ۱۱ هزارتومان هم ادامه خواهد داشت به خبرنگار ما گفت: اگر مشکلات اقتصادی موجود در کشور برطرف شود قیمت دلار روند کاهشی خواهد داشت؛ البته باید به این موضوع که اگر به برجام بازگردیم و تحریم‌ها لغو شود این روند کاهشی تسریع خواهد یافت.

کاهش قیمت ارز، تورم را کاهش می‌دهد

او در ادامه افزود: البته برخی کارشناسان، قیمت دلار را قیمت داخلی می‌دانند اما ارتباطات بین‌المللی بیشترین تاثیر را در بازار ارز دارد. از سوي دیگر اگر این بازار روند کاهشی خود را ادامه دهد قطعا روند تورم نیز کاهشی خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: از طرفی واردات کالاهای اساسی نیز در تسريع آن موثر خواهد بود سرعت البته این تسریع واردات نيز بستگی به ارتباطات بین‌المللی و از بین رفتن تحریم‌ها دارد، از سوی دیگر واردات و بازار ارز رابطه مستقیم دارند که بدیهی است با کاهش نرخ ارز، شاهد تورم کمتر و دسترسی راحت‌تر به کالاهای اساسی خواهیم بود.

حذف ارز۴۲۰۰؛ حذف رانت خواهد بود

فرزانه حاجى‌حسنى در پایان درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ توماني كه رانت را نابود می‌کند نیز گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تاثیر زیادی خواهد داشت، اين موضوع همچنین باعث می‌شود تا رانت از اقتصاد حذف شود. دردهه۷۰ ما تقریبا ۱۵ نرخ ارز داشتیم و کارشناسان اقتصادی تمام تلاش خود را برای اینکه ارز را تک‌نرخی کنند انجام دادند اما باز نرخ ارز دو نرخی شد و همان دو نرخی ماند با این وجود اگر ارز تک‌نرخی شود، رانت از بین می‌رود و همچنین مشکلات اقتصادی تا حدودي کمتر خواهد شد.