این روزها با توجه به واکنش‌ها به تاکید دولتمردان درخصوص پایان تحریم‌ها بدون تاخیر که با تاکید رهبر معظم انقلاب به این مساله همراه بود، این پرسش مطرح شده که اساسا چه کسانی دنبال تاخیر در رفع تحریم‌ها هستند و به عبارتی دیگر از ماندگاری تحریم سود می‌‌برند؟

مونا رمضانپور/ريیس‌جمهوری دوشنبه هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه «عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند» تاکید کرد «ما یک ساعت و یک دقیقه هم به‌ آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آن خواهیم ایستاد».

رهبر معظم انقلاب نیز دو روز بعد(چهارشنبه ۲۶ آذر) با تاکید ‎بر پیگیری همزمان دو سیاست رفع تحریم و خنثی‌سازی تحریم، فرمودند «اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم».

با توجه به این تاکیدات در رفع تحریم‌ها، اینکه در برابر جماعتی که از تحریم ذی‌نفع هستند، چه باید کرد و چگونه می‌توان اهداف آنها را خنثی کرد، به یک پاسخ روشن می‎رسیم. ابتدا باید موافقان داخلی و خارجی تحریم را شناخت، سپس برای بی‎اثر کردن آن چاره‎ای اندیشید، از جمله پیشنهاد تشکیل یک پویش جمعی.

بی‌تردید برجام بازخواهد گشت

هادی حق‌شناس،کارشناس مسايل اقتصادی بین‌الملل درخصوص بازگشت به برجام به خبرنگار ما گفت: شواهد نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا قصد برگشت به برجام را دارند و در این موضوع تردیدی وجود ندارد. اما نحوه برگشت مهم‌ترین بخش است زيرا اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند و همچنین ایران تعهدات خود را کاهش داده است باید دید در این بخش چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

وی در ادامه افزود: در اصل برگشت شکی وجود ندارد، هر دو طرف تمایل به بازگشت دارند. در شرایطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تمدید لوایح اف ای تی اف را تمدید کرد این خودش نشان می‌دهد که ایران هم به بازگشت برجام علاقه دارد.

آمریکا بدون ترامپ برجامی خواهد شد

این کارشناس اقتصادی درخصوص بازگشت آمریکا به برجام نیز اظهارداشت: با توجه به اینکه رییس‌جمهور آمریکا اول بهمن ماه درکاخ سفید ورود می‌کند و دیگر ترامپی وجود ندارد تا مانع‌تراشی کند، ممکن است بازگشت خیلی سخت باشد اما غیرممکن نخواهد بود.

روند کاهشی ارز ادامه دارد

هادی حق‌شناس در پایان درخصوص روند کاهشی نرخ ارز نیز گفت: اگر ایران، الحاق اف ای تی اف را قبول کند شاید روند بازگشت به برجام راحت‌تر باشد. این لایحه باعث می‌شود تا بانک‌ها بتوانند در سطح بین‌المللی همکاری داشته باشند و این امر باعث می‌شود عرضه ارز در بازار روند افزایشی داشته باشد كه اين موجب می شود روند کاهشی کالاها ادامه پيدا كند.