افزایش قیمت تخم‌مرغ نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا با هم سنخیت ندارند؛ کاهش عرضه موجب افزایش قیمت محصول می‌شود. اگر افزایش عرضه وجود داشته باشد طبق قانون بازار باید کاهش قیمت را شاهد باشیم و این در حالی است که عکس آن را می‌بینیم.

قیمت مرغ از ۲۸ آبان روند صعودی پیدا کرد و سوم آذر ماه به اوج  خود رسید و چند روزی در اوج ماند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد؛ مردم به ناچار برای خرید مرغ منجمد صف کشیدند و در ادامه پس از اتمام مرغ‌های منجمد شده ذخیره شده در انبارها به یکباره قیمت مرغ نزولی شد و مسئولین اعلام کردند که دست دلالان را از بازار مرغ کوتاه کرده‌اند!

نهاده مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است و با وجود اینکه مسئولین از اختصاص آن به مرغداران از طریق سامانه بازارگاه سخن می‌گویند ولی در عمل بیش از ۵۰ درصد نیاز مرغداران تأمین نمی‌شود.
 

نمودار قیمت مرغ در آذر ۹۹

پیش از گران شدن مرغ، در روزهای پایانی تابستان شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ بودیم، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در ۳۰ مرداد ۹۹ به طور میانگین کمتر از ۱۰ هزار تومان بود ولی این رقم در شهریور ماه افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که در ۲۵ شهریور به طور میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ به ۱۶ هزار تومان رسید.
 

بازی کاهش و افزایش قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه بعد از آرام گرفتن قیمت مرغ، باز هم شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ در سطح بازار بودیم، این در حالی‌ است که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی نباید بیشتر از ۳۱ هزار تومان عرضه شود.

اواسط آذر ماه نیز قیمت تخم‌مرغ به بیش از ۳۷ هزارتومان رسید و علی‌رغم هشدار تولید کنندگان مبنی بر کاهش تولیدتخم مرغ به علت کمبود نهاده‌های مورد نیاز طیور، کیفیت پایین نهاده‌ها و ضرر مداوم تولیدکنندگان به نظر می‌رسد هنوز هیچ اقدامی در راستای تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری و کاهش قیمت تخم‌مرغ توسط مسئولان مربوطه انجام نشده است.

معمولاً هر شانه تخم‌مرغ حدود ۲ کیلوگرم وزن دارد و مشتری برای خرید یک شانه تخم‌مرغ ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان پرداخت می‌کرد، این رقم در برخی مناطق تهران به ۳۸ هزار تومان نیز رسید.

با تورم بیش از ۴۰ درصدی و کاهش قدرت خرید خانوارها و افزایش قیمت اقلام اساسی فشار زندگی را بر آنان سخت‌تر می‌کند، اگر یک خانواده معمولی و چهار نفره را در نظر بگیریم که بخواهند به‌جای گوشت و مرغ، تخم‌مرغ را جایگزین کنند هزینه خرید تخم‌مرغ آنان از خرید مرغ هم بالاتر خواهد زد.

اما به راستی چرا بازار نهاده‌ها و پرورش مرغ و تولید تخم‌مرغ کشور سامان پیدا نمی‌کند؟! چرا باید شاهد کاهش جوجه‌ریزی باشیم؟ با کاهش جوجه‌ریزی گوشت سفید کمتر تولید خواهد شد و علاوه بر آن با مشکل نهاده مرغداران کمتر برای پرورش مرغ تخم‌گذار رغبت نشان خواهند داد.
 

جدول میانگین قیمت تخم‌مرغ در کشور و به‌صورت عمده فروشی


قیمت یک محصول متأثر از عرضه و تقاضاست اگر این دو عامل در تعادل باشند قیمت محصول نیز در تعادل خواهد بود، افزایش قیمت تخم‌مرغ نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا با هم سنخیت ندارند؛ کاهش عرضه موجب افزایش قیمت محصول می‌شود پس مسئولین باید برای پاسخگویی وارد میدان شوند و دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ را مطرح کنند. اگر افزایش عرضه وجود داشته باشد طبق قانون بازار باید کاهش قیمت را شاهد باشیم و این در حالی است که عکس آن را می‌بینیم.

مسئولین امر هفته گذشته از عرضه تخم‌مرغ با قیمت حدود هر کیلو ۱۴ هزار تومان و حذف واسطه‌گران و دلالان در عرضه تخم‌مرغ خبر داده بودند ولی گویا این امر هنوز اتفاق نیفتاده است؟ به راستی آیا علت افزایش قیمت تخم‌مرغ وجود دلالان است؟!