تلاطم‌های بازار سرمایه را می‌توان به عنوان شاخصی از نوسانات اقتصادی کشورها برشمرد که بر اساس آن می‌توان تصمیمات مناسب را در راستای تقویت و بهبود وضعیت موجود اتخاذ کرد.

مونا ربیعیان/

بر خلاف نظام‌های پرقدرت و سیستماتیک جهان، در کشور ما در شرایطی که بسیاری از مولفه‌های اقتصادی به شدت در حال سقوط است، شاخص بورس به عنوان شاخصی از رونق اقتصادی رو به افزایش است که این اتفاق با هیچ تحلیل علمی و اقتصادی قابل توجیه نیست.

در شرایط همه‌گیری کرونا که اغلب اقتصادهای دنیا تا مرز فلج شدن پیش رفتند و شاخص بورس جهانی اُفت شدیدی را تجربه کرد، شاخص بورس کشور ما با افزایشی چشمگیر مواجه شد که تعجب تحلیلگران اقتصادی را به دنبال داشت.

این افزایش هیجانی موجب شد تا بسیاری از هموطنان‌مان که تا آن زمان تنها نامی از بورس شنیده بودند در یک استقبال بی‌سابقه به فعالیت در این بازار پر رونق اقدام کرده و بر رونق هرچه بیشتر آن بیفزایند.

بازار بورس به دنبال سبز شدن

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس درخصوص نوسانات بازار سرمایه و قرمز شدن این بازار به خبرنگار ما گفت : نوسانات در بورس کاملا طبیعی است، اگر این بازار را با سال گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شويم که این سیر نزولی طبیعی بوده است.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که این بازار نیاز به زمان دارد، با گشایش اقتصادی که دولت مشخص کرده است به نظر می‌رسد این بازار نسبت به بازارهای ديگر وضعیت مناسب‌تری دارد و در سال آینده بورس یکی از بهترین بازارها خواهد شد زيرا سیاست خارجی در حال حاضر نشان می‌دهد که به سمت از بین رفتن تحریم‌ها می‌رود و این عملکرد بورس را مثبت می‌کند.

نوسانات مقطعی همیشه بوده و هست

این نماینده سابق درخصوص متغیرهای تاثیرگذار بر بازار بورس نیز گفت: نباید از نوسانات بازار سرمایه نگران بود زيرا این نوسانات مقطعی است و متغیرها هستند که نوسانات در بورس را ایجاد می‌کنند. متغیرهای روانی و سیاسی، متغیر روانی ساخت واکسن کرونا که روحیه بخش است و می‌تواند بازار بورس را سبز کند. همچنين از بعد سیاسی نيز خبرهای اخیر درخصوص رفع تحریم‌ها، بازار بورس را سبز خواهد کرد.

وی در ادامه وضعیت بورس را این گونه بیان کرد: وقتی مشکلات برطرف شود این بازار جذابیت قبل را پیدا خواهد کرد و در سال آینده، این بازار می‌تواند یکی از موفق‌ترین بازارهای جهان محسوب شود. درحال حاضر بازارهای بورس جهان روند قرمز شدن را در پيش دارند و این طبیعی است. وقتی بعد روانی بازار بورس روند کاهشی پیدا کند این  بازار دوباره جان می‌گیرد.

نگاه دولت به بازار بورس

داریوش قنبری در پایان نگاه دولت بر بورس را این گونه شرح داد: به نظر می‌رسد که در بودجه ۱۴۰۰ نگاه ویژه‌ای به بورس شده است و دولت حمایت از این بازار خواهد کرد و این هدایت می‌تواند مثبت بوده و به این بازار رونق ببخشد و سرمایه‌های مردم به سمت تولید برود. امید می‌رود که اين بازار از سال آینده جان دوباره‌ای بگیرد.