یک مجموعه کارآفرینی در کرج پرسنل خود را فقط از میان زنان سرپرست خانوار انتخاب می‌کند. این مجموعه که در زمینه تولید میوه خشک فعالیت می‌کند تا کنون برای بیش از ۳۶ نفر از بانوان سرپرست خانوار ایجاد شغل و درآمد کرده است.

فیروزه خالقی، مدیر داخلی این مجموعه ، می‌گوید: از ابتدا هدف را براین گذاشتیم که پرسنل خود را از میان بانوانی که سرپرست خانوار هستند انتخاب کنیم. با یاری خدا در ادامه هم موفق شدیم از بانوانی که دچار معلولیت‌های جسمی هستند در فرآیند تولید استفاده کنیم و بخش‌هایی که توانایی انجام امور آن را دارند، به آن‌ها بسپاریم که اتفاقا بازخورد بسیار خوب و قابل قبولی هم از آن بخش‌ها گرفتیم.

خالقی با بیان این‌که تایم کاری مجموعه نسبت به شرایط و توانایی پرسنل تعیین می‌شود، ادامه می‌دهد: اینجا در مجموعه ما هیچ برنامه مشخصی برای کار وجود ندارد و هرکس می‌تواند هر ساعتی که امکانش را داشت، سرکار حاضر شود. در واقع ما ساعت کاری را برای اعضا انعطاف پذیر کردیم که کار کردن به زندگی‌ شخصی‌شان آسیب وارد نکند. به هرحال یک بانوی سرپرست خانوار یا خود سرپرست با داشتن یک یا چند فرزند، دغدغه‌های مخصوص به خود را دارد که ما موظفیم رعایت حال آن‌ها را بکنیم.

یک سفره گسترده برای همه

بنیان گذار این مجموعه درباره سرعت رشد کارشان عنوان می‌کند: من معتقدم سفره‌ای که دور آن خالی باشد را باد می‌برد اما وقتی افراد زیادی دور یک سفره بنشینند، آن سفره هم بزرگ‌تر می‌شود هم خدا برکت بیشتری به آن می‌دهد. ما با یک دستگاه کوچک و تولید روزانه ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم محصول آغاز به کار کردیم اما شکرخدا امروز مجموعه ما بسیار گسترده و بزرگ است و تعداد زیادی پای این سفره نشسته‌اند. حالا تولید محصول روزانه در این مجموعه چیزی در حدود سه تن میوه خشک است.

توکلی ادامه می‌دهد: از این‌که توانسته‌ایم بخشی از یک معضل اجتماعی را حل کنیم خوشحالیم. سیاست ما این است که بانوان سرپرست خانوار یا خود سرپرست بتوانند یک درآمد پایدار و ثابت داشته باشند و در محیطی کار کنند که شان و احترام‌شان حفظ شود. در این مجموعه امکان پیشرفت برای همه وجود دارد و پرسنل ما بعد از مدتی، می‌توانند با ما در کار تولید شریک شوند و خودشان به عنوان تولید کننده مستقل فعالیت کنند.

محصول درجه ۱ ایرانی در اروپا پرطرفدار است

وی درباره صادرات این محصولات به خارج از کشور می‌گوید: ما به هیچ وجه حاضر نشدیم کیفیت را فدای سود بیشتر بکنیم. از طرفی دیگر حقوق و مزایای همه پرسنل بر اساس میزان سود و فروش متغییر است و همین عامل باعث می‌شود همه با جان و دل کار بکنند و همه ما در این شرکت مثل یک خانواده عمل می‌کنیم. کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس از کیفیت محصولات ما تعجب کردند و حالا مشتری اصلی و ثابت ما هستند.

وی همچنین عنوان می‌کند: میوه‌جات ایرانی واقعا با کیفیت هستند و اگر با روش درست و اصولی خشک شوند، میوه خشک درجه یکی از آن‌ها به دست می‌آید که در دنیا نظیر آن کم است در نتیجه مشتری خوبی برای این محصول وجود دارد. فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها به این نوع محصولات علاقه خاصی دارند و این حوزه می‌تواند بازار خوبی برای صادرات باشد.

از تولید محصول تا ساخت دستگاه اختصاصی

توکلی که از اراده قوی پرسنلش راضی است می‌گوید: ما از ابتدا این‌طور در نظر گرفتیم که می‌خواهیم جنس با کیفیت تولید کنیم ولو اینکه قیمتش از محصولات مشابه بیشتر شود اما امروز با توجه به تلاش دقیق و عملکرد بسیار خوب همکارانم، قیمت‌های ما هم در سراسر دنیا از رقیبان‌مان کمتر است در عین حال که بالاترین کیفیت را داریم. گروه ما همیشه سعی می‌کند رو به جلو حرکت کند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از گذشت مدتی تصمیم گرفتیم دستگاه‌های این کار یعنی دستگاه میوه خشک کن مورد نیازمان را خودمان بسازیم. آرام آرام وارد این صنعت هم شدیم و از متخصصان و فنی‌کاران این بخش کمک گرفتیم. شکرخدا امروز دستگاه‌های اختصاصی ما با طراحی کاملا ایرانی و اختصاصی وارد بازار شده است. صفر تا صد طراحی و ساخت این دستگاه‌ها در ایران و توسط جوانان همین کشور صورت گرفته است. کیفیت دستگاه تولیدی ما با نمونه مشابه خارجی قابل مقایسه نیست و این نکته را خارجی‌ها هم اعتراف کرده‌اند. دستگاه طراحی شده در ایران از فناوری‌های به روز بهره‌مند است و عملکردش بسیار بهتر از دیگر نمونه‌هاست.

همه می‌توانند تولید کننده باشند

بنیان گذار این مجموعه کارآفرینی با بیان اینکه شرایط کنونی برای تولید مساعد است، می‌گوید: گام بعدی ما این بود که تلاش کردیم همه را به یک تولید کننده تبدیل کنیم. برای پرسنل مجموعه که خانم‌های سرپرست خانوار هستند شرایطی فراهم کردیم که به صورت اقساطی و لیزینگی از ما دستگاه میوه خشک کن بخرند. برای شروع به آن‌ها مواد اولیه هم می‌دهیم و هرچند نفر که استخدام کنند را بیمه هم می‌کنیم تا از این حیث مشکلی نداشته باشند. در ادامه نیز به هرمیزان که محصول تولید کرده باشند، به قیمت مناسب از آن‌ها می‌خریم. با پیگیری این سیاست، حالا تعدادی از پرسنل مجموعه با ما همکار شده‌اند و با هم برای پیشرفت اینجا تلاش می‌کنیم.

توکلی در پاسخ به اینکه چه توقعی از مسئولین مرتبط با این حوزه دارد می‌گوید: خدا رو شکر که مجموعه ما هیچ نیازی به حمایت ندارد و تمام آن‌چه برای تولید نیاز داریم فراهم است. تنها خواسته من این است که مسئولین از عزیزانی که بعد از خرید دستگاه از ما تبدیل به تولید کننده می‌شوند، حمایت مالی و معنوی کنند تا آن‌ها بتوانند تعداد بیشتری را به کار بگیرند و کارآفرین باشند.

حرکت مجموعه همیشه رو به جلو است

مدیرعامل این مجموعه کارآفرینی در انتها می‌افزاید: ما برای این‌که در یک نقطه ثابت باقی نمانیم، تلاش می‌کنیم و از این جهت پیگیر اضافه کردن محصولات جدید به تولیدات‌مان هستیم. به زودی خط تولید و بسته بندی ادویه و قهوه نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد و خوشحالیم که بگوییم تعداد بیشتری به خانواده این شرکت اضافه خواهند شد.

معرفی الگوهای موفق کارآفرینی به مردم

حسین آبین، کارشناس امور مشاغل جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه معرفی الگوهای موفق در زمینه کارآفرینی موجب ایجاد حرکت به سمت تولید و ایجاد شغل در جامعه می‌گردد، گفت: نمونه‌های موفق حوزه کارآفرینی و تولید با عنوان پیشران در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مطرح می‌شوند. معرفی و نمایش این افراد موفق یا پیشران‌های این عرصه موجب ایجاد امید و حرکت در بسیاری از مردم برای کارآفرین شدن خواهد شد.

وی همچنین افزود: جهاد دانشگاهی البرز این آمادگی را دارد که پل ارتباط بین کارآفرینان و علاقه‌مندان را برقرار کند. این ارتباط در نهایت موجب هم‌افزایی و انتقال تجربه و علم خواهد شد که بسیار موثر و حائز اهمیت است. عموما افرادی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند، در زمینه فروش و اتصال به بازار با مشکلاتی مواجه هستند و در واقع پیشران‌ها می‌توانند حلقه ارتباط زنجیر بازار با فعالان عرصه مشاغل خانگی باشند. تا کنون ۸۲ پیشران در سطح استان البرز توسط جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.