باور کنید مدیرعامل بیمه میهن به تنهایی نمی‌تواند این شرکت را از زیان خارج و سبد پرتفوی را اصلاح کند، اگر سهامداران عمده بیمه میهن می‌خواهند در میدان رقابت حضوری پررنگ‌تر داشته باشند، راه آن پایان حاشیه‌ها و آغاز یک تحول جدی است. دستکم اینکه مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سرمایه‌گذاری سپهر، تعاونی مصرف کارکنان بنیاد انقلاب اسلامی و سرمایه‌گذاری صبا تامین باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند در صنعت بیمه سرمایه‌گذاری کنند یا اندیشه دیگری در سر دارند؟

حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی شرکت بیمه میهن در پایان آذر 1399 - ارقام به میلیون ریالحق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی شرکت بیمه میهن در پایان آذر ۱۳۹۹ – ارقام به میلیون ریالبه گزارش دنیای بیمه، ماندن یا به حاشیه رفتن بیمه میهن بستگی به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سهامداران اصلی این شرکت دارد که بیش از ۶۰ درصد کل سهام این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند بنیاد انقلاب اسلامی به عنوان سهامدار اصلی بیمه میهن سرانجام به این نتیجه رسید که سکان هدایت این شرکت را به رضا مصطفوی بسپارد و ان را به عنوان نماینده خود در ترکیب هیات مدیره قرار دهد؛ اما علاوه بر او یک نفر دیگر هم هست که باید تصمیم بگیرد. ابراهیم حمیدی، رئیس هیات مدیره و البته نماینده شرکت سرمایه‌گذاری سفیر اقتصاد. که البته به عنوان عضو موظف در این شرکت حضور دایمی دارد. علاوه بر مصطفوی و حمیدی، هادی درفشی به نمایندگی شرکت سامان محیط و علی محمد خانی به نمایندگی شرکت سرمایه‌گذاری سپهر در ترکیب هیات مدیره بیمه میهن قرار دارند و تاکنون شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین نماینده جدید خود را برای اضافه شدن به ترکیب هیات مدیره معرفی نکرده است.
بیمه میهن که سال مالی گذشته را با زیان خالص حدود ۲۵ میلیارد تومانی و زیان انباشته ۷۵ میلیارد تومانی به پایان رسانده، باید تلاش کند تا از دایزه زیان خارج کند و راه منطقی این است که سرمایه شرکت افزایش، سبد بیمه‌گری آن اصلاح و البته چاره‌ای برای افزایش بازده سرمایه‌گذاری‌ها، تقویت برند میهن و اصلاح ساختار مالی و انسانی اندیشیده شود.


این سهم زیبنده میهن نیست!
بررسی‌های دنیای بیمه نشان می‌دهد که میزان فروش بیمه میهن در آذرماه امسال نسبت به آذرماه پارسال ۲۱ درصد افت داشته و به رقم ۴۷.۵ میلیارد تومان رسیده در حالی که میزان خسارت‌های پرداختی شرکت رشدی ۹۴ درصدی داشته و بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان برآورد شده است. نتیجه اینکه نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت از ۳۷ درصد در آذر پارسال به ۹۱ درصد در آذر امسال رسیده است.
کل میزان فروش بیمه میهن در ۹ ماه نخست امسال ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال تنها ۱۰ درصد رشد دارد و در مقابل رشد خسارت‌های این شرکت ۲۱ درصد برآورد شده به این معنا که اندکی بیش از ۱۹۱ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.
هرچند یک دلیل سبقت رشد خسارت از رشد فروش می‌تواند ناشی از تعهد بیمه میهن در پرداخت پرونده‌های خسارتی باشد، اما ترکیب پرتفوی بیمه میهن به شدت مستعد آسیب‌پذیری جدی است.
از کل فروش این شرکت در پایان پاییز امسال ۲۸ درصد بیمه شخص ثالث، ۶ درصد بیمه بدنه خودرو، ۳۲ درصد بیمه درمان، ۸ درصد زندگی، ۱۵ درصد مهندسی، مسئولیت و نظایر آن و ۱۰ درصد هم بیمه آتش‌سوزی و باربری است. این در حالی است که سهم رشته درمان از خسارت‌های پرداخت شده ۴۱ درصد و ثالث ۴۶ درصد بوده و نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی این شرکت در رشته شخص ثالث ۱۲۳ درصد و در رشته درمان ۹۸ درصد برآورد می‌شود.

حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی شرکت بیمه میهن در پایان آذر 1399 - ارقام به میلیون ریال

روشن است که در عرصه رقابت سخت بین شرکت‌های بیمه کشور، احیای بیمه میهن بدون جراحی بزرگ و انسجام درونی برای رقابت جدی‌تر سخت‌ خواهد بود و هزینه این جراحی بزرگ را باید سهامداران اصلی شرکت بپردازند وگرنه رضا مصطفوی هم با دستان خالی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. او مسیر سختی در پیش‌ دارد و سخت‌تر اینکه باید بتواند شرایط آینده شرکت بیمه میهن را برای مدیران ارشد و سهامداران اصلی صادقانه در میان بگذارد.