امسال قیمت اقلام سبد مصرفی خانوار تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر نوسان نرخ ارز، تورم، افزایش هزینه های تولید، حمل و نقل و ... جهش چندبرابری را در بازار تجربه کرد که قشر حقوق بگیر و کارمند را بیش از پیش در تامین‌مایحتاج خود دست به عصا کرده است.

مونا ربیعیان/ بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که با افزایش نرخ ارز، قیمت اقلام بلافاصله افزایش می یابد اما با کاهش قیمت ارز بسیاری از مغازه داران حاضر به اعمال آن بر قیمت کالاهای خود نیستند که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است چرا که با کاهش نرخ ارز انتظار می رود حداقل ۵ تا ۱۰ درصد قیمت اقلام سبد مصرفی خانوار کاهش یابد که متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد گرانفروشی کالا و عرضه با نرخ های بالاتر هستیم که ساماندهی بازار در شرایط فعلی اقتصاد که بسیاری از خانوارها را در تامین‌مایحتاج خود نگران کرده است، یک ضرورت به شمار می رود.در خصوص گرانی های اخیر با مصطفی اقلیما، پدر مددجویان ایران به گفت و گو پرداختیم.

گرانی در قالب تخفیف

قیمت ها در بازار صاحب ندارد و این باعث می شود هر کسی برای خودش قیمت گذاری می کند و فروشگاه های زنجیره ای هم از این قانون مبرا نیستند. البته فروشگاه های زنجیره ای کالا را با همان قیمت روش میفروشند به اسم تخفیف به طور مثال اگر روغن ۵۶۰۰ است با تخفیف ۲۰ درصدی که قائل می شوند همان ۵۶۰۰ به مردم می دهند این یک عوام فریبی است اما در فرانسه هم چنین اتفاقاتی رخ می دهد و کالاهایی است که ۱۰۰ دلار به فروش می رسانند بعد برای اینکه تخفیف بزارند ۱۵۰ دلار می کنند که با تخفیف همان ۱۰۰ دلار شود دقیقا عین تخفیف های فروشگاه ها است. اما در آمریکا اگر جنسی ۱۰۰ دلار باشد روی همان ۱۰۰ دلار تخفیف خواهد داشت واین یعنی تخفیف واقعی که در اروپا و ترکیه و ایران رعایت نمی شود .

تنها کالای اساسی نیست که گران می شود به طور مثال بلیط هواپیما و قطار دوبار ۱۰۰ درصد گران شد اما چون جزو کارهای ضرروی مردم نیست کسی به ان توجهی نکرد اما وقتی کالای اساسی گران شود یعنی سفره مردم را کوچک تر می کنند.

از بحث خارج نشویم پشت پرده تخفیف فروشگا های زنجیره ای مردم یا شخص نیستند باید ببینید که تاسیس کننده فروشگاههای زنجیره ای چه کسانی هستند فرد که فروشگاه زنجیره ای تاسیس نکرده موسسه ای پشت آن هست که ریسس تمام این فروشگاه ها می باشد بنابراین آن باید جریمه شود نه یک فروشگاه یا شخص خاصی.

گرانی از دولت آغاز شده است

گرانی از دولت شروع شده است به طور مثال برج هندی کیلویی ۳ هزار تومان بوده در گمرک نگه داشتند تا ۲۷ تومان شد و بعد وراد بازار کردند این برنامه دولت است که دست رد جیب مردم برده است بنابراین تخفیف های فروشگاه های زنجیره ای کلکی است که برای فروش زده می شود. آگهی های حراج تبلیغات دروغی است که گفته می شود برای جذب مشتری.

وقتی حقوق کارمند ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند اما کالاس اساسی ۵۰ درصد افزایش قیمت دارد این یعنی فقر یعنی کارمند به خط فقر رسیده است و سفره اش روزانه کوچک و کوچک تر می شود. در قدیم ما سه گروه داشتیم ۱٫۲٫۳ در حال حاضر فقط دو گروه داریم فقیر و غنی و گروه متوسط عملا حذف شده است.

دولت پاسخگو نیست

وقتی دولت طرح های برنامه ریزی میکند که جیب مردم را بزند توقعی هم نمی توان کرد به طور مثال جریمه ۹ شب به بعد که قرار بود برای وزارت بهداشت باشد چه اتفاقی برایش می افتاد که در حال حاضر اصلا از این پول حرفی نمی شود. یا اینکه قرار شد که برق رایگان به مردم داده شود اما منبع این برق رایگان افرادی هستند که از انها دو یا سه برابر پول برق گرفته می شود و این به برخی ها رایگان برق می دهند در این میان بازهم پول زیادی را دولت بر جیب می زند. وقتی دولت دستش در جیب مردم است توقعی از فروشنده یا فروشگاه نباید داشت ما نیاز به دولتی داریم که پاسخگو باشد نه اینکه طرحی برای جیب مردم باشد. دولت فعلی پاسخگو عمال خود نیست.