وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاد بزرگترین خدمت مبتنی بر آی تی در کشور است گفت: بدیهی است که در این مسیر ناشناخته و نوپدید، خطاهایی کرده باشیم. اینجاست که فکر می کنیم باید نهادهای نظارتی و حسابرسی ما را در این شرایط نو و پیچیدگی فزاینده، مشاهده کنند.

محسن حاجی میرزایی در شانزدهمین نشست ” گفت و گوی هفته” که با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور از طریق ویدئوکنفرانس و شبکه شاد برگزار شد اظهار کرد: نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم و کارکردی هر جامعه است و از این طریق سلامت کار میسر و صحت کار تامین می شود. از این طریق دستیابی به اهداف ممکن خواهد شد، انضباط افزایش می یابد و اثربخشی، کارایی و بهینگی میسر می شود، پاسخگویی جان می گیرد و شفافیت میدان پیدا می کند و به عنوان رکن حیاتی و اساسی جامعه شناخته می شود.

وی افزود: هر رکن کارکردی می تواند عملکرد درست و یا نادرست داشته باشد. هرچقدر که مجموعه روانتر و بهتر کار کند و فعالتر باشد این کارکردها دقیقتر و درست تر انجام می شود. ما به اعتبار تفکیک مسئولیت و تخصص از یکدیگر تفکیک شده ایم اما نگرش جمعی و ترکیبی نیاز اساسی موفقیت همگان است و اگر همه ارکان در فهم مشترکی از موضوعات قرار بگیرند کار کیفیت بهتر و قوام بیشتری پیدا خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارکرد مجموعه ها به سرعت پیچیده تر می شود و هرچقدر پیچیده تر باشد هوشمندی ارکان باید افزایش یابد گفت:  این که یک مجموعه تا چه حد قادر است کارش را پیش ببرد حائز اهمیت است. مجموعه ها از رویه های قدیمی دل نمی کنند و کمتر حاضرند در رویه های خود تجدیدنظر کنند که مخاطره آمیز است.

حاجی میرزایی ادامه داد: روش ها و شرایط تغییر کرده، اما رویه های موجود حبس در گذشته است و باید متحول شود. برگزاری برنامه گفت وگوی هفته،  برای هم افقی، هم دلی و همدرکی خوب است. نشست های گفت وگوی هفته با این هدف تشکیل می شود که دیدگاههایمان را به همدیگر نزدیک کنیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا به عنوان پیشامد فراگیر و غیرمنتظره گفت: ما تسبیحی بودیم که نخش پاره شد و ۱۰۰ دانه نداشت، بلکه بیش از  ۱۳ میلیون دانش آموز در ۷۲۰ منطقه آموزشی و ۱۰۰ هزار مدرسه داشت. باید در این زیست بوم جدید خودمان را پیدا و فرایندها را از نو تعریف می کردیم. باید به سرعت دست به کار می شدیم. باید هم مرکبی فراهم و هم راهی را می پیمودیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دست به کار شدیم اول به تلویزیون پناه بردیم و تلویزیون هم به سرعت به یاری ما آمد. به سرعت متوجه شدیم یک رابطه عرضه است و مشخص نیست سمت تقاضا چه اتفاقی می افتد و نمی دانستیم چه کسانی آموزش ها را تماشا می کنند. به سراغ پیام رسان ها رفتیم، چند پیام رسان داخلی را انتخاب کردیم. خواستیم به ما تضمین بدهند اما هیچ کدام حاضر نشدند حتی تست بدهند که ببینیم ظرفیت پاسخگویی در این ابعاد را دارند یا خیر. ما یک محیط ایزوله می خواستیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: در نهایت شاد متولد شد و یک بستر عمومی را فراهم کردیم و به تدریج قابلیت های آن افزایش یافت. امروز به دستاوردی رسیدیم که قبلا نداشتیم. شاد بزرگترین خدمت مبتنی بر آی تی در کشور است. بدیهی است که در این مسیر ناشناخته و نوپدید، خطاهایی کرده باشیم. اینجاست که فکر می کنیم باید نهادهای نظارتی و حسابرسی ما را در این شرایط نو و پیچیدگی فزاینده، مشاهده کنند.

وی تاکید کرد که ما پایبندی به قانون را شرط دینداری، انقلابی گری و مدیریت بهینه می دانیم و قانون گریز نیسیتم. قانون را میثاق مشترک می دانیم و معتقدیم اگر خطایی پیش آمد نیازمند ارزیابی دقیقتری است. سرمایه ما، اعتماد و باور مردم به سلامت مجموعه ماست.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت کسری بودجه آموزش و پرورش گفت: همیشه یک مطالبه به حقی از سوی معلمان وجود دارد که روی ما، مجلس و دولت فشار می آورد و تلخ است. ماهی ۵۰۰۰ میلیارد حقوق می دهیم ولی برای ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد که به علت کسری بودجه پرداخت نمی شود یک تلخی مستمر داریم.