شروع معاملات این هفته بازار سهام با روند نزولی نمادهای شاخص‌ساز همراه است و همین موضوع باعث افت 2/3 درصدی شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی معاملات شد.

مونا رمضانپور/ در جریان معاملات دو هفته گذشته نمادهای شاخص‌ساز روندی نزولی داشتند و پیش‌بینی می‌شود در جریان معاملات این هفته و هفته آینده بازار سهام به این نمادها توجه بیشتری داشته باشد، اما شروع معاملات این هفته از بازار سهام با عرضه زیاد در این نمادها همراه شد و شاخص کل با افت ۲/۳ درصدی به یک میلیون و ۳۶۴ هزار واحد رسید.

افزایش قیمت‌های جهانی، تثبیت قیمت دلار، بررسی لایحه FATF و … سیگنال‌های مثبتی هستند که بازار سهام واکنشی نسبت به این سیگنال‌ها نشان نداده و احتمال می‌رود این متغیرها در آینده بر روند صعودی بازار سهام تاثیرگذار باشند.

بورس تحت تاسیر غنی سازی ایران

پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران درخصوص قرمز شدند بازار سرمایه به خبرنگار ما گفت: روز گذشته بورس تحت تاثیر اخبار غنی سازی ایران روبه رو شد و سرمایه گذاران به دلیل ریسک بالایی که در این بازار ایجاد شد ترجیح دادند سرمایه های خود را از دست ندهند. تا زمانی که این ریسک ها وجود داشته باشد این بازار همچنان با روند نزولی ادامه خواهد داشت.

وی رد ادامه افزود: عناصر تورمی نیز در این خصوص بی تاثیر نیست چرا که اقتصاد پایداری وجود ندارد تا روی کار امدن بایدن بهتر است سرمایه گذارهای غیر واقعی وارد بازار نشوند چرا که این بازار روند سیسنوسی خواهد داشت و برای افرادی که ریسک پذیر نیستند این بازار مناسب نمی باشد.

تنش های این بازار باعث شوک شده است

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه درخصوص تاثیر تنش های اقتصادی بر این بازار نیز اظهار داشت:این بازار با تنش هایی روبه رو است البته نه تنها این بازار بلکه بازارهای دیگر هم در شوک هستند به نظر من افرادی که ریسک پذیر نیستند هیچ کاری نکنند گاهی سرمایه را نگه داشتن بهترین راه برای از دست نرفتن سرمایه است.

بازار سرمایه شوخی نیست

وی در ادامه افزود:نابودی سرمایه وجود ندارد بلکه افراد در بازار سرمایه ریسک کردند و این را باید بدانند که این بازار شوخی نیست و اگر اطلاعات و دانش نداشته بباشید احتمال از دست دادن سرمایه وجود دارد، در این بازا آدمایی که ریسک پذیر هستند و همچنین تحمل نوسانات این بازار را دارند بهتر است که در اینب ازار حضور پیدا کنند. 

پیمان مولوی درپایان بیان کرد:همانطور که بارها گفته ام تا آمدن بایدن این روند ادامه دارد و پیشنهاد می شود تا ان موقع سرمایه گذاران دست نگه دارند.