کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: خدمات مشاوره ژنتیک سن خاصی نداشته و تا آخر عمر به افراد دارای معلولیت و تحت پوشش بهزیستی ارائه می‌شود.

فرزانه یزدانی با اشاره به اینکه غربالگری اختلالات ژنتیک از مدارس و از مقطع  دبیرستان آغاز می‌شود، اظهار کرد: افراد غربالگر آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، طی غربالگری افرادی که با ریسک بالایی هستند شناسایی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه افراد با ریسک بالا به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند، افزود: این افراد در مرحله بعد اگر نیاز به آزمایش داشته باشند به آزمایشگاه‌ها ارجاع داده خواهند شد.

یزدانی یادآور شد: علاوه بر آگاه‌سازی به‌منظور پیشگیری از معلولیت‌ها، موارد دیگری نظیر اختلالات بینایی و شنوایی، مراقبت‌های دوران بارداری در دبیرستان و در کتب درسی نیز آموزش داده می‌شود.

وی تاکید کرد: مراکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی نیز آماده خدمت‌رسانی به افرادی است که قصد ازدواج فامیلی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره قبل بارداری و حین بارداری را دارند.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علاوه بر فرزندان بسیاری از مراقبت‌ها به والدین آموزش داده می‌شود، اضافه کرد: خدمات مشاوره ژنتیک سن خاصی نداشته و تا آخر عمر افراد به افراد دارای معلولیت و تحت پوشش بهزیستی ارائه می‌شود.

یزدانی آزمایش‌های ژنتیک را بسیار هزینه‌بر دانست و در پایان گفت: سازمان بهزیستی با تعدای از آزمایشگاه‌ها قرارداد بسته است و افراد بی‌بضاعت تحت پوشش بهزیستی کمک‌هزینه آزمایش ژنتیک را دریافت می‌کنند.