رئیس سازمان صمت استان قزوین گفت: با مجموعه اتحادیه تعاونی‌های طیور استان تعامل خواهیم کرد تا بر مبنای میزان دریافت سهمیه تخصیصی نهاده، گوشت مرغ با قیمت ۱۵۵۰۰ تحویل استان دهند؛ این موضوع در حال بررسی است و کمیسیون اقتصادی استانداری تلاش دارد تا هفته آتی وضعیت نهاده‌ها را مشخص کند.

عزیزالله افضلی ، با اعلام اینکه کمبود هیچ کالایی در استان نداریم، اظهار کرد: کالاهای اساسی به میزان کافی در استان وجود دارد و نمی‌توان گفت کالایی در قزوین یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط پایان فصل و آغاز سال تحصیلی شلوغی فروشگاه‌های استان را شاهد هستیم، با تغییر فصل رفتار مصرف‌کنندگان تغییر می‌کند و همواره این‌گونه بوده است، البته برخی از افراد هم نگران افزایش قیمت کالای ناشی از تغییرات سیستم ارزی هستند بنابراین احتمال می‌رود بخشی از تقاضای موجود ناشی از نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها باشد، هرچند سامانه رصد سازمان صمت افزایش تقاضا را نشان نمی‌دهد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین بیان کرد: به خاطر کرونا مراسم‌ها محدود شده و اجتماعات، عزا و عروسی و جشن‌ها و برگزار نمی‌شود؛ قطعاً میزان تقاضا به اجرای این مراسم‌ها بستگی دارد، هنوز فضای تقاضا در استان به حدنصاب سال‌های گذشته نرسیده است.

وی اشاره کرد: کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ و شکر به‌وفور در اختیار سازمان صمت قرار دارد و از طریق واحدهای صنفی منتخب، اتحادیه بنکداران، شرکت‌های تعاونی محلی، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و تعاونی ادارات توزیع می‌شود. حتی در خصوص شکر باید بگوییم که میزان عرضه بیش از تقاضاست و این کالا در بازار به‌وفور یافت می‌شود.

افضلی گفت: ارز برخی از کالاهای اساسی تغییر وضعیت داشته و از ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است که موجب اختلاف قیمت و درنهایت کاهش تقاضای خرید شده است.

وی بیان کرد: اگر واحدهای صنفی درخواست کالاهای تنظیم بازار را دارند می‌توانند به اتاق اصناف، اداره تنظیم بازار سازمان صمت و یا اتحادیه مربوطه مراجعه کنند که با ارائه پروانه کسب، کالاهای اساسی را برای توزیع در بین مردم در اختیار آنان قرار دهیم.

رئیس سازمان صمت استان قزوین با اشاره به اینکه برنج، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ ازجمله کالاهای اساسی تنظیم بازار هستند، اعلام کرد: قیمت مصوب مرغ گرم ۱۵۵۰۰ تومان و مرغ منجمد ۱۳۵۰۰ تومان است و چون مصرف‌کننده به مصرف مرغ گرم عادت کرده به همین دلیل تقاضای مرغ گرم بیشتر است.

وی تشریح کرد: در حال حاضر شاهد عدم عرضه مناسب نهاده‌های دامی در کشور هستیم. واحدهای طیور مدعی هستند که نمی‌توانند نهاده دامی را به قیمت مصوب خریداری کنند و سهمیه تخصیصی از سازمان جهاد کشاورزی کفاف سرانه مصرف تعداد واحدهای جوجه ریزی را نداده است و آنان مجبورند از بازار آزاد تأمین نهاده کنند و این امر موجب می‌شود قیمت تمام‌شده افزایش پیدا کند.

افضلی عنوان کرد: با مجموعه اتحادیه تعاونی‌های طیور استان تعامل خواهیم کرد تا بر مبنای میزان دریافت سهمیه تخصیصی نهاده، گوشت مرغ با قیمت ۱۵۵۰۰ تحویل استان دهند؛ این موضوع در حال بررسی است و کمیسیون اقتصادی استانداری تلاش دارد تا هفته آتی وضعیت نهاده‌ها را مشخص کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به تولیدکنندگان زیاد فشار بیاوریم مرغ از استان خارج‌شده و کمبود پیش خواهد آمد باید تولیدکننده و مصرف‌کننده را با هم در نظر بگیریم. اما اگر کسی به ما شکایت آورد واحد صنفی و کشتارگاهی را بر مبنای ۱۵۵۰۰ تومان جریمه و به دادگاه تعزیرات معرفی خواهیم کرد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین با بیان اینکه برنج وارداتی به دلیل تغییر نوع ارز چهار ماه پیش گران شد و اکنون دیگر افزایش قیمتی نخواهد داشت، توضیح داد: در خصوص برنج وارداتی باید بگوییم که واردات در جهت ترمیم نیاز بازار است به همین دلیل ارز آن از ۴۲۰۰ به نیمایی تغییر کرده و ارز نیما در حاشیه ارز بازار است. برنج تولید داخل نیز قیمت‌گذاری ندارد و معدل افزایش قیمت بر اساس عرضه و تقاضای موجود در بازار است.