مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه در سال گذشته ۹۶ حادثه را در استان کرمان تجربه کردیم اظهار کرد: در شش ماهه ابتدای سال جاری ۴۵ حادثه در سطح استان کرمان داشتیم که ۲۰ مورد آنها سیل بوده که نشان از تغییر اقلیم و برگشت ترسالی در استان را دارد.

“مجید سعیدی” ظهر امروز ۲۵ شهریورماه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه آماز شش ماه ابتدای امسال روند رو به رشد حوادث را در استان نشان می دهد، اظهار کرد: در سال جاری هشت جلسه استانی ستاد بحران را با ۸۵ مصوبه برگزار کرده ایم و در شهرستان ها ۶۰ جلسه ستاد مدیریت بحران برگزار شده است.

وی افزود: در حوادث نیمه اول امسال با همکاری دستگاه های مختلف ۴۵۳ دستگاه ماشین آلات به کار گرفته و ترمیم راه ها، بازگشایی راه های اصلی و فرعی، پل ها و … انجام شده و در زمان حوادث توزیع اقلام امدادی، معیشتی و زیستی نیز صورت گرفته است.

سعیدی تصریح کرد: در سال گذشته ۹۶ حادثه را در استان کرمان تجربه کردیم و در شش ماهه ابتدای سال جاری ۴۵ حادثه داشتیم که ۲۰ مورد آنها سیل بوده که نشان از تغییر اقلیم و برگشت ترسالی را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه ۲۴۰۰ میلیار تومان خسارات برآورد شده در حوادث سال قبل و ۱۴۰۰ میلیارد تومان خسارات شش ماهه نخست امسال است اظهار کرد: در تبعات ناشی از حوادث در سال قبل ۶۵۴ راه روستائی دچار قطع ارتباط شده و امسال ۲۳۳ مورد قطعی ارتباط راه های روستائی را داشتیم که در کوتاه ترین زمان ممکن توسط راهداری و سایر دستگاه ها بازگشائی شد.

سعیدی با اشاره به اینکه در سال قبل ۱۱۵ روستا و امسال ۲۵ روستا دچار آبگرفتگی شده، افزود: ۵۸ روستا در معرض تهدید خطر در حوادث سال گذشته داشتیم که امسال به ۴۹ مورد رسیده است.

وی با اشاره به قطعی برق ۱۶۸ روستا و قطعی آب ۷۵ روستا در حوادث سال گذشته در سطح استان کرمان بیان کرد: امسال ۱۷۳ روستا دچار قطعی آب و ۲۳۳ روستا قطعی برق داشتیم که نشان می دهد آسیب پذیری زیرساخت ها از جمله آب و برق بالاست و اقدامات و ترمیم مجدد در مسیر قبل انجام می شود و مدفون سازی انجام نمی شود که نیاز است دوباره کاری بشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۱۴۶ زمین لرزه در سال گذشته در استان کرمان رخ داده و ۴۷۷ مورد در شش ماهه نخست امسال داشته ایم که توجه ما به زلزله های چهار ریشتر به بالا است که در سال قبل ۱۱ مورد و امسال تاکنون هفت مورد رخ داده و یک مورد زلزله ۵.۳ ریشتری در فروردین ماه امسال در فاریاب رخ داده است.

وی در ادامه افزود: آلودگی هوای استان ناشی از گرد و غبار است و بخش هایی از شمال و شرق استان در معرض این پدیده است و موجب شده هوای پاک و قابل قبول در روزهای زیادی در استان نداشته باشیم.

سعیدی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۸۵۸ هکتار اراضی و مراتع جنگلی استان کرمان دچار آتش سوزی شد، گفت: امسال ۱۶۴۷ هکتار از مراتع و جنگل ها دچار آتش سوزی شدید شده است.

وی بیان کرد: یک فروند بالگرد در منطقه خَبر مستقر شده که تاکنون در دو مورد آتش سوزی در زمینه انتقال نیرو و تجهیزات و آب پاشی از ارتفاع به ما کمک کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در پایان اعلام کرد: علی رغم پیگیری های زیاد درباره پرداخت خسارات ناشی از حوادث استان، تاکنون تنها یک مورد مصوبه درزمینه بازسازی مناطق آسیب دیده در دولت داشته ایم و درباره مابقی خسارات از جمله زیرساخت ها و … هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.