در اوایل آبان ماه سالجاری کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی، خبر صدور کشاورز کارت را داد. قرار بر این شد که در بخش اول این کارت در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک مانند: گندم، جو و دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند و بتوانند از این کارت استفاده کنند.

وزیر کشاورزی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی و معاونت امور زراعت طراحی خوبی برای این کارت داشته‌اند تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه و بروکراسی‌های معمولی بانک، سریعاً به این منابع مالی دست یابند.

یک رو پس از آن بانک کشاورزی اعلام کرد که، در اجرای تفاهم نامه منعقده بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است؛ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی و در قالب کارت‌هایی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گیرد. کارمزد این تسهیلات  12 درصد در سال است و چک‌های برگشتی و بدهی سررسیده احتمالی کشاورزان مانع از صدور و اعطای “کشاورز کارت” نخواهد شد.

این بانک تاکید کرد؛ این کارت صرفا برای خرید کود و سم مورد نیاز کشاورزان (محصولات استراتژیک کشاورزی) شارژ شده و قابلیت استفاده در بیش از ۳۰۰۰ پایانه فروش کارگزاران مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را دارد.

ماه جاری رو پایان است اما، گزارش‌های ابتدای ایلنا نشان می‌داد بسیاری کشاورزان نه تنها استقبالی از کشاورز کارت نکرده‌اند بلکه به سایر همکاران خود توصیه می‌کنند که مبادا اقدام به دریافت این کارت کنند.

کشاورزان بر این باور بودند؛ نهاده‌های که با این کارت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت گران است، ضمن اینکه آن‌ها مجبور به پرداخت سود برای خرید کالای گران هستند.

کارشناسان نیز این موضوع را تائید و عنوان کردند استفاده از کشاورز کارت هزینه کشاورزان را ۲ برابر درآمد آن‌ها خواهد کرد.

طرحی برای از بین بردن دلالان در بازار محصولات کشاورزی

محسن نقاشی ، دبیر فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران درخصوص طرح کارت کشاورزان به خبرنگار ما گفت: طرح شناسنامه دار کردن کشاورزان می تواند موفق باشد و محصولات کشاورزی را نیز شناسنامه دار کند این طرح باعث میشود تا منطقه محصولات کشاورزی و سموم موجود در محصولات کشاورزی کاملا مشخص شود البته اگر با برنامه ریزی دقیق این طرح انجام شود نه تنها برای آمارگیری کشاورزان.

وی در ادامه درباره اینکه این طرح دست دلالان را از بازار کشاورزی کوتاه می کند افزود: با این طرح می توان کشاورز فعال، نیمه فعال و غیر فعال را نیز شناسایی کرد و برای کشاورزان و آینده آنها نیز برنامه ریزی دقیقی انجام داد. در واقع این طرح می تواند باعث شود تا دست دلالان از بازار کشاورزی کوتاه شود و همچنین منافع کشاورز حفظ گردد.

آفرهایی برای کشاورزان همانند بیمه و…

دبیر فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران در خصوص اینکه این طرح می تواند کمکی بر کشاورزان باشد گفت: با این طرح کشاورز می تواند به بازارهایی که مشخص شده است محصولات خود را بفروشد این کارت به نوعی هویت آن کشاورز در آن منطقه نیز می باشد که با این کارت ها می تواند آفرهایی برای کشاورزان در نظر گرفته شود مانند بیمه که سالیان سال است که کشاورزان به دنبال آن هستند و با این طرح می توان کشاورزان را بیمه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح ها تاکنون فقط روی کاغذ بودند گفت: طبق آمارهابرنامه ریزی هایی که می شود فقط روی کاغذ درست ودقیق است و موقع اجرا با مشکل رو به رو می شود چرا که طبق برناه ریزی شده اجرا نمی شود اما امیدواریم که باکمک تشکل ها وزارت جهاد کشاورزی بتواند این طرح را دقیق اجرایی کند.

محصولات غذایی همانند صنایع غذایی شناسنامه دار می شوند

محسن نقاشی در پایان درباره اینکه این طرح می تواند محصولات ایرانی را شناسنامه دار کند نیز افزود: این طرح همانند محصولات غذایی که تولید می شوند و از سازمان غذا و دارو مجوز دارند واگر آن محصول با مشکل رو به رو شو سازمان غذا و دارو کاملا می داند که این محصول کجا و چگونه تولید شده است و تمام مشکلات را می داند است اگر این طرح هم با روش درست و با کمک تشکل ها صورت گیرد می تواند چنین شکلی داشته باشد و شناسنامه کشاورز شناسنامه محصولش باشد و اگر محصول مشکلی داشته باشد مشخص می شود که کدام منطقه و کی چنین محصولی را کاشته است اما اگر این طرح به درستی اجرا نشود هزینه دولت بی نتیجه خواهد بود؛تمام این بحث ها به روش اجرای این طرح بستگی دارد.