یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری درخصوص تاثیر جهش جدید کرونا (کرونای انگلیسی) بر شدت بیماری‌زایی ویروس گفت: با قدرت سرایت بالای این ویروس، امکان درگیر شدن همه افراد وجود دارد.

الهه صیدایی در خصوص آینده کرونا در کشور اظهار کرد: این مسئله غیر قابل پیش‌بینی بوده و تقریبا می‌توان گفت که پاسخ این سوال بستگی بسیار زیادی به رعایت پروتکل‌ها توسط مردم دارد.

وی افزود: طبق گفته‌های کارشناسان و متخصصان کشور احتمال بروز پیک جدید در بهمن‌ماه و اسفندماه وجود دارد، با توجه به اینکه برخی از مدارس و جاهای دیگر بازگشایی شده‌اند، از دیگر سو اظهار نظر درباره بازگشایی مجدد و اندک برخی از اماکن با توجه به ورود کرونای انگلیسی به کشور، مسئله‌ای مربوط به تصمیم‌گیرندگان کشوری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به نقش اعمال محدودیت‌ها در کنترل بیماری اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه آمار موارد سرپایی، بستری و بدحال در بیمارستان‌ها کاهش یافت و افرادی که مجدد به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، علائم کمتری در آنان بروز پیدا کرده و این جای امیدواری ایجاد کرده است.

صیدایی بیان کرد: اما قطعی نمی‌توان گفت که این مسئله مربوط به رعایت پروتکل‌ها بوده و یا به ایمنی حداکثری در برابر این بیماری به‌دلیل مبتلا شدن بسیاری از مردم ارتباط داشته است.

وی با بیان اینکه کروناویروس جهش کمتری نسبت به ویروس آنفلوآنزا دارد، یادآور شد: نسبت به واکسن داخلی خوشبین هستیم و می‌تواند افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و گروه‌های پرخطر را تحت پوشش ایمنی حداکثری قرار دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: درصورت تزریق واکسن کرونا به گروه‌های حساس و پرخطر همچنان باید اصول بهداشتی اولیه، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از دوره‌همی‌های خانوادگی اجتناب کرد.

صیدایی درخصوص تاثیر جهش جدید کرونا (کرونای انگلیسی) بر شدت بیماری‌زایی ویروس گفت: در این مورد اطلاعاتی در دست نیست و در شرایط کنونی تنها نگرانی اصلی، افزایش سرایت‌پذیری ویروس کرونا است، اما باید گفت با قدرت سرایت بالای این ویروس، امکان درگیر شدن همه افراد وجود داشته و طبق متون علمی حتی شانس عفونت مجدد را بالاتر می‌برد.