پارک جنگلی اکباتان واقع در سد اکباتان همدان به گفته مسئولان یک پارک فرامنطقه‌ای خواهد بود که جهشی بزرگ در توسعه گردشگری همدان در پی خواهد داشت، در مراحل اولیه آماده‌سازی برای حضور گردشگران و مسافران است.

این پارک جنگلی که به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان از گذشته به صورت دستی جنگل‌کاری شده است، وجود داشته و گویا شهرداری متولی زیباسازی و مدیریت آن شده تا از این طریق هم سرانه فضای سبز همدان افزایش یابد و هم یکی از نقاط جذب گردشگر در همدان شود.

اخیراً ویدئو و تصاویری از تخریب و خاکبرداری در این پارک جنگلی به دستمان رسید که نشان از جاده‌کشی و تخریب خاک داشت که خبرنگار این موضوع را از مسئولان پیگیری کرد.

هیچ تخریبی در پارک جنگلی اکباتان صورت نگرفته است

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه هیچ تخریبی در پارک جنگلی اکباتان صورت نگرفته است، گفت: جاده دسترسی به صورت خاکی از قبل وجود داشته و هیچ گونه گیاهی در این جاده وجود نداشته است.

حسین قراباغی درباره جاده‌کشی در پارک جنگلی اکباتان، اظهار کرد: سایت نیاز به جاده دسترسی دارد و این جاده طوری طراحی شده است که هیچ درختی از بین نرود.

وی با بیان اینکه شهرداری پارک جنگلی اکباتان را تحویل گرفته که همان بافت فضای سبز را توسعه داده و احیاء کند، یادآور شد: از سال گذشته شهرداری تمام ۲۳۴ هکتار پارک جنگلی را آبیاری قطره‌ای کرده و حتی پمپاژ و استخر آب موجود را احیاء کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه شهرداری همدان درنظر دارد این منطقه بکر بماند، افزود: قرار است در هفته درختکاری با راه‌اندازی پویش مردمی نیز ۴۰۰۰ اصله درخت در این پارک کاشته شود.

جاده قدیم

سایت گردشگری نیاز به جاده دسترسی دارد

وی با بیان اینکه به هر حال سایت گردشگری نیاز به جاده دسترسی دارد، ادامه داد: براساس طرح، جاده قدیمی موجود احیاء و آسفالت شده تا مسافران و گردشگران حداقل جاده دسترسی مناسبی را داشته باشند.

قراباغی با تأکید بر اینکه با ساخت مجتمع تجاری یا مباحث دیگری که مطرح شد، مخالفت شده است، اظهار کرد: به هر حال مسافران و گردشگران یکسری خدمات اولیه را نیاز دارند به‌طوریکه قرار است در این پارک سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و آلاچیق‌هایی دایر شود.

این مقام مسئول با اشاره به زون‌های سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی اکباتان، خاطرنشان کرد: قرار است زون‌های سرمایه‌گذاری مثل کاشت ۱۰ هکتار گیاه دارویی و دهکده حیوانات براساس طبیعت پارک انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست ساخت و سازی در پارک جنگلی اکباتان انجام شود، افزود: شورای شهر با انجام هر گونه ساخت و ساز در این پارک مخالف است و تنها موضوعی که انجام گرفته، ایجاد جاده دسترسی برای گردشگران است.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اجرای آلاچیق‌های زمستانه برای گردشگران پارک جنگلی، بیان کرد: قرار نیست سوئیتی در این پارک ساخته شود بلکه به صورت آلاچیق‌هایی خواهد بود.

وی با بیان اینکه جاده دسترسی پارک جنگلی آماده شده است، اظهار کرد: جاده قدیمی مرمت و آسفالت شده و مرحله بعدی ساخت سرویس بهداشتی و نمازخانه است.

جاده جدید

جداسازی زون تفرجی از جنگل‌کاری نیاز به عملیات ادافیکی دارد

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان نیز با بیان اینکه مدیریت پارک جنگلی اکباتان به شهرداری همدان اهاله شده است، درباره تخریب این پارک، گفت: برای اینکه زون تفرجی از زون جنگل‌کاری جدا شود، خاک باید عملیات ادافیکی داشته باشد.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه براساس بند “ج” ماده ۱۴۷ قانون برنامه پنجم باید مدیریت پارک‌هایی که در حریم هستند، به شهرداری داده شوند، اظهار کرد: براساس بند ج ماده ۱۴۷ قانون برنامه پنجم پارک‌هایی که در حریم شهرها هستند باید به شهرداری داده شوند که بنابر طرحی که شهرداری ارائه داده، اهاله مدیریت پارک اکباتان در دستور کار است.

وی با بیان اینکه معمولاً پارک‌هایی که این‌گونه مدیریت می‌شوند ممکن است تغییرات خود را به شکل تخریب نشان دهند اما زمانی که عملیات اجرایی جدی باشد، خروجی خوبی خواهد داشت، تصریح کرد: حداقل سه جلسه برای توجیه کارشناسان شهرداری در رابطه با حفاظت از سایت‌های جنگلی و اجرای کلیات طرح داشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان یادآور شد: به هر حال برای اینکه برد اکولوژیکی پارک بیشتر شود، به طور قطع تغییراتی خواهد داشت اما برای توسعه جنگل‌کاری هم اقداماتی در طرح شده است.

خزائی با بیان اینکه ممکن است جاده سازی در خارج از سایت و به سمت ورودی‌های پارک باشد، تأکید کرد: کمیته فنی منابع طبیعی به طور قطع نظارت لازم را خواهند داشت.

جاده جدید

منابع طبیعی بر سایت پارک جنگلی نظارت می کند

وی با تأکید بر اینکه منابع طبیعی استان بر سایت پارک جنگلی اکباتان نظارت خواهد کرد، گفت: به هر حال برای اینکه زون تفرجی از زون جنگل‌کاری جدا شود، خاک باید عملیات ادافیکی داشته باشد و جابه‌جا شود تا اینکه خاک نرمی برای کشت گیاهان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید در مراحل اولیه بخشی از تغییرات خود را به صورت تخریب نشان دهد اما وقتی وضعیت ادافیکی خاک مناسب و نهال کاشته شود، در سال های بعد آثارش را نشان می‌دهد، یادآور شد: رصد کرده‌ایم که در کشور و نه تنها همدان پارک‌هایی که اهاله مدیریت می‌شوند، در سنوات اولیه تغییرات خود را به شکل تخریب نشان می‌دهند اما وقت عملیات اجرایی جدی باشد خروجی خوبی خواهد داشت.

خزائی با اشاره به اینکه از قبل گونه‌های گیاهی در پارک جنگلی کاشته شده است و شهرداری می‌خواهد در زون تفرجی زیباسازی انجام دهد، گفت: کاشت گونه‌های زینتی برای بخش تفرجی و زیباسازی توسط شهرداری انجام خواهد شد و اگر در زون جنگلی بخواهند توسعه دهند منابع طبیعی کمک خواهد کرد.

جاده جدید

بنا به گفته مسئولان به نظر می رسد تخریب خاصی در پارک جنگلی اکباتان رخ نداده و تنها یک جاده دسترسی برای گردشگران ایجاد شده که به منظور جداسازی زون تفرجی از زون جنگل‌کاری بوده است این درحالیست که براساس گزارشات مردمی و فعالان محیط زیست عرض این جاده در گذشته دو متر بوده اما هم اکنون به ۱۴ تا ۲۱ متر رسیده است.