صادرکنندگان ما با بازاهای هدف آشنایی ندارند و از طرفی تولیدات بی کیفیت مانع توسعه صادرات است. صادرکنندگان ما با بازاهای هدف آشنایی ندارند و از طرفی تولیدات بی کیفیت مانع توسعه صادرات است.

مونا ربیعیان/ اکنون قیمت تمام شده برخی از محصولات تولیدی در ایران با توجه به هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی نصف کشور چین است و می توان از این فرصت برای صادرات استفاده کرد.

بنابراین در تولیداتی که به نیروی انسانی و انرژی فراوان نیاز است، می توان صادرات را توسعه داد و با توجه به این مسائل اکنون فولادسازی ها فرصت خوبی دارند تا با دامپینگ کشورهای رقیب در زمینه تولید این محصول را کنار بزنند و بازارهای صادراتی اروپایی را در این بخش به دست آوردند.  در شرایط کنونی هزینه تمام شده کالا حداقل تا یک سال آینده برای صادرات مزیت دارد و ما در شرایط رقابتی مناسبی با دیگر کشورها از جمله چین قرار داریم.

جمشید عدالتیان، عضو سابق اتاق بازرگانی: اگر دولت بگذارد ایران می تواند صادرکننده منطقه باشد

جمشید عدالتیان، عضو سابق اتاق بازرگانی درخصوص صادرات محصولات ایرانی ه خبرنگار ما گفت: صادرات در کشور ما باید زمان بندی شده باشد اگر بلند مدت برنامه داشته باشیم می توانیم یکی از صادر کنندگان قوی هم نام بگیریم در بخش کوتاه مدت به دلیل تحریم های موجو به نظر این کار سخت است. درحال حاضر ایران با کشور ترکیه وکشورهای جنوب خلیج فارس درتعامل است که آن هم روزنامه کاهش پیدا می کند. کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان هم جزو کشورهایی هستند که می تواند جزو کشورهایی باشند که صادرات در آنجاصورت می گیرد اما به دلیل اینکه پول کافی ندارند و قدرت خرید انها به اندازه برخی از کالاهای خاص است نمی توان روز خرید کالاهای ایرانی روی آنها حسابی کرد.

وی در ادامه افزود:اگر تحریم ها رفع شود و ایران به اف ای تی اف بپیوند و پیمان شانگهای هم امضا کند می توان ایران را جزو صادرکنندگان برترآسیای میانه نامبرد در بلند مدت شانس ایران برای صادرات بیشتر از کوتاه مدت است حتی در بلند مدت ایران می تواند روی کشورهای آفریقایی نیز حساب کند.

این عضو سابق اتاق بازرگانی درخصوص رفتار دولت با تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت: به طور کلی دولت هادر تمام دنیا زمانی که کرونا و تحریم هستند به تولیدکنندگان کمک می کند تا بتوانند کالاهای تولیدی خود را صادر کنند اما در ایران برعکس عمل می کند و هر روز با یک بخش از بدنه دولت درگیر هستند یک روز صبح بانک برای مصادره کارگاه تولیدی اقدام می کند، یک روز استاندارد از تولیدات ایراد می گیرد، روز بعد شهرداری و همین طور بخش های دیگر با تولید کننده درگیر هستند و این باعث می شود تولید کننده بیخیال تولید شود و اگر تولید نکنیم جنسی هم برای صادرات نخواهیم داشت بنابراین صادرات هم نابود خواهد شد. دولت خصمانه با تولیدکننده برخورد می کند در شرایطی که دولت باید همسوی تولید کننده باشد اما همیشه مقابل تولید کننده ایستادگی می کند.

محمدرضا صفا؛ رییس اتاق بازرگانی بندرعباس: خود تحریمی دولت برای صادرکنندگان

محمدرضا صفا؛ رییس اتاق بازرگانی بندرعباس درخصوص بخش صادراتی کشور به خبرنگار ما گفت: صادرات ایران با وجود دستورالعملهایی که ارسال می شود درحال نابودی است درصورتی که صادرکنندگان براساس قوانین رفتار می کنند و حتی استان هرمزگان می تواند یکی از صادرکنندگان برتر کشور باشد در بخش آبزیان باشد و یکی از صادرکنندگان منطقه شود اما تمام این ها به دستورالعمل هایی که دولت می دهد بستگی دارد. رییس اتاق بازرگانی بندرعباس درباره رفتار دولت با صادرکنندگان نیز بیان کرد: درصورتی که ایران تحریم است و دولت به جای کمک به صادرکنندگان که باعث می شوند ارز وارد کشور شود خود تحریمی می کند و صادرکننده را به دردسر می اندازد، دستورالعمل های کارشناسی نشده دولت مقابل تجارت ایستاده است ، باتوجه به اینکه بخش خصوصی خودش می داند چگونه تحریم ها را دوربزند اما دولت تصمیم ندارد بگذارد بخش صادراتی به کارش رسیدگی کند.