علی رغم آنکه شاخص بازار سرمایه طی یک ماه اخیر بعد از اُفت‌های شارپی به کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی رسید اما مجدد شاهد آن هستیم که بعضی از اتفاقات سبب بروز تلاطم در بورس شده است. در همین زمینه می‌توان باز به دعوای وزارت صمت با سازمان بورس اشاره کرد که حتی وساطت‌ها هم نتوانست بازار را به حالت قبل باز گرداند.

مونا رمضانپور/ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی جلسه‌ای که با حقوقی‌های بازار سرمایه داشت در رابطه با دعوا‌های اخیری که سبب برهم ریختن بورس شده است، اظهار کرد: بورس نهادی کاملاً مستقل است، ولی دولت همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

او ادامه داد: مردم برای حضور در بازار سرمایه باید به سازوکار‌های اقتصادی آن و به مشورت صاحب‌نظران توجه کنند همچنین تصمیمات شورای عالی بورس برای دولت معتبر است و دولت وظیفه دارد برای رفع نگرانی از سهامداران خرد بازار سرمایه تلاش کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ تصمیمی در دولت و مجلس نباید بدون توجه به پیامد‌های آن بر بازار سرمایه اتخاذ شود.

اما انگار این صحبت‌ها نتوانست پازل برهم ریخته بازار سرمایه را دوباره از نوع بسازد به گونه‌ای که شاهد بودیم ظرف دو روز گذشته سهامداران متضرر تجمعاتی را در مقابل مجلس و سازمان بورس انجام دادند، این امر سبب شد تا امروز مورخ ۲۲ دی ماه ۹۹ هیئت رئیسه مجلس و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران جهت بازدید و بررسی مسائل اخیر به ساختمان شیشه‌ای بورس و اوراق بهادار تهران بروند.

البته چندروز گذشته هم رزم حسینی وزیر صمت اعلام کرد که قیمت گذاری دستوری مخالف بوده و تنها به دنبال واقعی سازی نرخ هاست.

بازار سرمایه شفاف است نیازی به قیمت گذاری دستوری ندارد

پویا جبل عاملی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی درخصوص اینکه وزیر صمت دستور قیمت گذاری دستوری در بازار سرمایه داده است .واکنش مردم نسبت به این دستور چه خواهد بود؟ به خبرنگار ما گفت: وقتی مردم با قیمت گذاری دستوری روبه رو شوند خواه نا خواه بازار سرمایه برایشان دیگر جذابیتی ندارد اگر در حال حاضر مردم در بازار سرمایه حضور دارند به دلیل این است که می توانند خودشان باعث افزایش یا کاهش قیمت ها هستند اما اگر متوجه شوند که این روند تغییر خواهد کرد و این سازو کار به صورت قیمت گذاری دستوری است قطعا واکنش منفی نشان خواهند داد و این بازار محبوبیتش در بین مردم از بین میرود.

اعتماد مردم با قیمت گذاری دستوری از بین می رود

این تحلیلگر اقتصادی در خصوص اینکه این بازار در دوماه اخیر با توجه به قیمت گذاری دستوری روند نزولی خواهد داشت نیز بیان کرد: صد در صد واکنش ها منفی خواهد بود و همانطور که امروز شاهد بودیم شاخص ها منفی بوده است و این امر باعث می شود تا بازاری که روند صعودی داشته و مثبت بوده منفی شود و ریزش ها ادامه دار شود با توجه به انیکه مردم به این بازار دوباره اعتماد کرده بودند اما قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا اعتماد مردم کاملا از این بازار ازبین برود و در نهایت مردم به جای اینکه در این بازار سرمایه گذاری کنند به بازارهای موازی مانند ارز و سکه روی بیاورند.