گزارش‌ها حاکی است در شرایطی که موانع زیادی برای فعالیت ایرانیان در صنعت استخراج رمزارز وجود دارد، چینی‌ها با ایجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان به این فعالیت که به مصرف بالای برق نیاز دارد مشغولند.

گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین بیش از یک سال است که در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعالیت می‌کند اما در روزهای اخیر نام مزرعه بیت‌کوین آنها بر سر زبان‌ها افتاده است.

انجمن بلاک‌چین ایران می‌نویسد به دلیل وجود موانع برای شهروندان ایرانی، استخراج رمزارز توسط آنها در مناطق آزاد و ویژه تجاری ایران در حال گسترش است و «این موضوع کشور را به خاطر معافیت‌های مالیاتی که در این مناطق اعمال می‌شود، از منابع درآمد مناسبی محروم می‌کند.»

بیت‌کوین پرطرفدارترین پول دیجیتال است و استخراج (ماینینگ) آن توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالا است. اعضای شبکه، تراکنش بیت‌کوین را پردازش کرده و با حل مسائل ریاضی بیت‌کوین‌های جدید استخراج می‌کنند.

خبر فعالیت چینی‌ها در این زمینه در ایران در حالی منتشر می‌شود که دولت ایران برای تأمین برق شهروندان با مشکل روبه‌رو است و برای تولید برق کافی به سوزاندن مازوت و آلوده کردن شدید هوای شهرها روی آورده است.

عیسی کلانتری، رئيس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که قبلا گفته بود مردم باید بین قطعی برق و مصرف مازوت یکی را انتخاب کنند، در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت آلودگی هوا گفته است: «بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم چون موجب آلودگی هوا می‌شود».

محمدرضا شرفی، عضو انجمن بلاک‌چین ایران، این پرسش را مطرح کرده است که «اگر سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند در کشور حضور داشته باشد، چرا موانع مختلفی وجود دارد که مردم خودمان نتوانند وارد حوزه استخراج رمزارز شوند؟»

او همچنین به اجبار شکل‌گیری مزارع استخراج در شهرک‌های صنعتی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید این امر در حالی صورت می‌گیرد «که این مناطق از زیرساخت‌های ضعیفی برای انتقال انرژی برخوردارند و مسئولان آنها نیز علاقه چندانی به شکل‌گیری این صنعت ندارند.»

موضوع را از گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین «نیز پیگیری کرده است که در صورت ارسال پاسخ، آن را منتشر می‌کند.»

نماینده مجلس استخراج رمزارز توسط چینی‌ها در رفسنجان را تایید کرد

نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تایید کرد که چینی‌ها برای استخراج رمزارز در شهرک صنعتی این شهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سخنگوی شرکت توانیر نیز پیشتر این موضوع را تایید کرده بود.

قطع ناگهانی برق در برخی مناطق تهران و دیگر شهرها گمانه‌زنی‌ها درباره علت این مسئله را افزایش داده است. از بالا رفتن مصرف گاز و برق خانگی تا استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های برق و البته استخراج بیت‌‌کوین یا رمزارز توسط چینی‌‌ها در رفسنجان.

پیشتر چندین سایت و رسانه داخلی از وجود شرکت‌های چینی در مناطق صنعتی رفسنجان و ارس برای استخراج رمزارز خبر داده بودند. از آنجا که پروسه استخراج برق زیادی مصرف می‌کند، قطع ناگهانی برق در تهران به این موضوع ربط داده شد.

گفته می‌شود که تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران یا مصرف ۲۴ سال یک خانه در تهران برق مصرف می‌کند.

تا کنون تنها خبر از کشف مزارع غیرمجاز استخراج بیت‌کوین بود و حتی از مردم خواسته شده بود در صورت مشاهده چنین مراکزی موضوع را به نیروهای انتظامی اطلاع دهند.

حال اما نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفته شرکت‌های ایرانی و چینی در شهرک صنعتی رفسنجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تاکید کرده که “تمام مراحل قانونی و با مجوز است ولی دستگاه‌های عظیمی احداث کرده‌اند”.

مزرعه بیت‎کوین چینی‌ها در رفسنجان خاموش شد؛ البته موقتا

استخراج رمز ارز از مزرعه رفسنجان، متعلق به شرکت ایرانی توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین با دستور مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمان متوقف شد.

؛ این اقدام در شرایطی انجام شد که میزان استفاده این مزرعه استخراج رمز ارز از ظرفیت تولید برق کشور ۱۷۵ مگاوات معادل ۰.۴ درصد از کل مصرف برق کشور بوده است.

در همین ارتباط، ابوذر صالحی، مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر با اشاره به این خبر گفت: «بنا به درخواست مردم شریف ایران، ماینر رفسنجان امروز خاموش شد.»

مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر در تشریح قانونی بودن مجوز این مزرعه استخراج رمز ارز گفت: «هرچند آن شرکت به عنوان یک صنعت، مجوز قانونی دارد، ولی اولویت فعلی، استمرار تآمین برق واحدهای مسکونی است.»