بورس که در ریل توسعه قرار داشت این روزها با اُفت های پیاپی در حال خروج از این مسیر است.

مونا ربیعیان/ پس از برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و دارایی و برخی مسوولان و نمایندگان سازمان بورس یک نماینده مجلس در توییترش خبر داد که طرح استیضاح فرهاد دژپسند تقدیم هیات رییسه شده است. احمد نادری، نماینده تهران در توییترش نوشت: «استیضاح وزیر بی‌کفایت اقتصاد که شامل ۱۱ محور است با ۱۰۲ امضا به هیات رییسه مجلس ارسال شده و افتضاح بورس در صدر همه محورها است. علاوه بر این آنها که در تلویزیون مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند و سرمایه‌های مردم را به قتلگاه کازینوی دولتی کشیدند، امروز باید پاسخگو  باشند.»

دژپسند اوایل دی ماه برای پاسخ به سوال سیدنظام موسوی و احمد نادری به مجلس رفته‌ بود اما پس از قانع نشدن اکثریت نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر اقتصاد طرح استیضاح او از همان زمان کلید خورده ‌بود. پیش از این و در آبان امسال نادری بار دیگر از تحویل طرح استیضاح وزیر اقتصاد با بیش از ۸۰ امضا به هیات رییسه مجلس خبر داده و محورهای استیضاح را مسائلی چون خصوصی‌سازی، بورس و بازار سرمایه، ارز، اختلال در تجارت بین‌الملل و… توضیح داده‌ بود.

دژپسند، سومین وزیر اقتصاد حسن روحانی است. در دولت اول علی طیب‌نیا این سمت را به مدت ۴ سال برعهده داشت. پس از آن در دولت دوازدهم مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد شد که از سوی مجلس دهم استیضاح  و در نهایت برکنار شد.

در صورتی که طرح استیضاح اعلام وصول شود و دژپسند باید طی ۱۰ روز راهی بهارستان شده و از عملکرد خود دفاع کند. با وجود انتقاداتی که به عملکرد وزیر اقتصاد وجود دارد اما به دلیل طی شدن ماه‌های پایانی دولت احتمال دارد این استیضاح منتفی شده یا در صورت برگزاری دژپسند را بار دیگر به صندلی وزارت بازگرداند.

استعفای رییس سازمان بورس مشکلی را حل نمی کند؛وزیر اقتصاد استعفا دهد

احسان ارکانی؛ نماینده مجلس درخصوص اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه به خبرنگار ما گفت: سو مدیریت و ناکارآمدی وزیر اقتصاد بازار بورس را به این نقطه رساند وزیر اقتصاد در این مدت نتوانست از ابزارهایی که در اختیار دارد بهرمند  شود.

وی در ادامه درباره اینکه استعفای رییس سازمان بورس می تواند آرامش را به بازار بورس بازگرداند نیز بیان کرد: با استعفای رییس سازمان بورس هیچ مشکلی حل نخواهد شد و این وزیر اقتصاد است که باید استعفا دهد  چرا که وزیر با دعوت از مردم و اعتمادی که مردم به دژپسند داشتند وارد این باز شدند سراب فریبنده وزیر اقتصاد باعث شد تا سهامدارن خورد پول های خود را از دست بدهنداین جواب اعتماد مردم به وزیر اقتصاد نبود وگرنه که ریسس سازمان بورس را کسی نمی شناخت که به خواهد به حرفش وارد بازار سرمایه شود و این دعوت دژپسند باعث این اتفاقات در بازار سرمایه بود.

این نماینده مجلس درخصوص استیضاح وزیر اقتصاد نیز گفت:درحال حاضر هم ۱۰۲ نماینده طرح استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کردیم که این وزیر باید استیضاح شود اگر نمایندگان از صحبت های وزیر قانع شوند خوب بر سر وزارتخانه می ماند اما اگر نه باید وزراتخانه را ترک کند البته رییس مجلس(قالیباف) با استیضاح وزیر اقتصاد مخالفت کرده اما ما نماینده ها خواستار توضیح قاطع وزیر درخصوص سرمایه های مردم که با دعوت ایشان در ابزار سرمایه از بین رفته هستیم.

اعتماد مردم به وزیر اقتصاد سرمایه هایشان را نابود کرد

وی درادامه افزود: با توجه به سابقه ۲۰ اسل من نماینده در بخش اجرایی معاونت آستان قدرس رضوی و فرمانداری و… به صراحت و شفاففیت کامل می گویم تا وزیر اقتصاد استعفا ندهد مردم دیگر به بازار سرمایه اعتماد نمی کنند چرا که اعتماد مردم را آقای وزیر ازبین برده است برای تغییر بازار سرمایه تغییر وزیر اقتصاد با یک وزیر لایق و کارآمد است از طرفی هم سهامداران حقوقی که عامل اصلی این ریزش ها ی بازار بورس هیتند هم باید پاسخگو باشند وقتی سهامداران حقوقی با مشارکت با بانک ها بیمه ها و شرکت های مختلف باعث می شوند که سهامداران عادی سرمایه هایشان از بین برود پاسخگو مردم باشند.

احسان ارکانی در پایان درخصوص راهکار بازگشت سهامداران و عادی شدن بازار سرمایه نیز گفت: برای عادی شدن بازار سرمایه فرصت لازم است و تغییراتی که گفته شده از طرفی سهامدارن حقوقی هزینه ضرر مردم را پرداخت کنند تا مردم دوباره به این بازار اعتماد کنند؛ مردم دوبار تجربه تلخ در بازار سرمایه را تجربه کردن و حا با این تجربیات نیاز به فرصت است تا مشکل این بازار حل شود.