تلاش نوجوان کولبر برای خرید گوشی هوشمند با سقوط او از کوه ناتمام ماند. پسر با بارش سقوط کرد و صدایش درکوه پیچید: « مادر جان، مادر جان، به دادم برس...» زن، غلت‌زدن پسرش در سراشیبی کوه و برخوردش با تخته سنگ‌ها را می‌دید اما جز فریاد زدن کاری از او ساخته نبود. این بخشی از ماجرایی است که چند روز پیش برای کولبری ۱۴ساله رخ داد. پسری به نام مانی که می‌خواست با کولبری گوشی بخرد و در کلاس‌های آنلاین شرکت کند.

یک بام و دو هوا آموزشی باعث مرگ کودک کولبر

کوروش محمدی جامعه شناس درخصوص کولبری که برنامه شاد باعث مرگش شد به خبرنگار ما گفت: بحث کولبری از این ماجرا جداست و مبحث مهمی که در این میان وجود دارد غم این خانواده فراموش شود. این فراموشی نباید به جامعه سرایت کند.

وی در ادامه افزود: بخش زیادی در جامعه هستند که گوشی اندروید ندارند و توان خرید گوشی را هم ندارند و مجبور به کار هایی می شوند که چنین اتفاقی رخ دهد. کولبری نوجوان ۱۴ ساله بار مسوولیت مسوولین را بیشتر می کند چرا که این کودک برای رسیدن به آرزوهایش باید کاری را انجام دهد که با مرگ مواجه شود.

این جامعه شناس در ادامه افزود: بازگشایی سمبلیک مدارس توسط آموزش و پرورش و هزینه هایی که برای بازگشایی انجام شد بی کفایتی وزیر را می رساند چرا که وزیر می دانست که بازگشایی در زمان کرونا با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و بی عدالتی آموزشی در سیستم آموزش و پرورش بیداد می کند.

کوروش محمدی درباره مناطق محروم و نداشتن امکانات گفت: رسیدن به برنامه شاد آرزوی کودکان شده است و این شعارهای آموزش و پرورش باعث مرگ نوجوانی شد که آرزوی درس خواندن داشت مهمتر از همه این است که جامعه ما به سوگ نشست چرا که آموزش با بی عدالتی باعث مرگ نوجوان شد.

سه ماه فرصت برای برنامه ریزی دو هوایی

وی درباره بازگشایی مدارس گفت: وزیر آموزش و پرورش می دانست که کرونا مهمان امروز ما نیست و سه ماه فرصت داشت تا درباره بازگشایی تصمیم بگیرد نه اینکه دم بازگشایی مدارس برنامه یک بام و دوهوا برای دانش آموزان تدبیر کند منطق قرمز و سبز دانش آموزان را از کرونا نجات نمی دهد هزینه های درمان کرونا کم نیست که خانواده ها ریسک کنند تا کودکانشان را به مدرسه بفرستند.

این جامعه شناس درخصوص اینکه وزیر ارتباطات گوشی قسطی به مردم می دهد تا برنامه شاد نصب کنند گفت: این موضوع هم با رانت ادغام خواهد شد و از طرفی کسی که هزینه معیشت خود را نمی تواند تامین کنند چطور می تواند قسط گوشی پرداخت کند جای گوشی قسطی به دانش آموزان محروم گوشی رایگان بدهند تا شاهد این مشکلات نباشیم.

کوروش محمدی در پایان اظهار داشت: مجلس باید درخصوص  کفایت وزیر آموزش و پرورش ورود کند چرا که وزیری که نمی تواند سه ماه سال را برنامه ریزی کند برای دانش آموزان کفایت وزیر بودن را ندارد، سیستم آموزشی باید متحول شود وقتی برنامه شاد را برای دانش آموزان استفاده می کنید باید ۹۹ درصد دانش آموزان از این برنامه استفاده کنند.