امروزه برخلاف گذشته، درمان ناباروری چندان دور از دسترس نیست و خوشبختانه روش‌های متعددی برای آن در کشور و از جمله در استان سمنان نیز وجود دارد.

دکتر بهپور یوسفی عضو هیات علمی علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برای درمان ناباروری در آزمایشگاه سه روش درمانی به نام‌های IUI, IVF, ICSI وجود دارد.

وی در خصوص روشIUI  یا تزریق داخل رحمی اسپرم بیان داشت: در این روش پس از گرفتن نمونه از مرد بهترین اسپرم ها جمع آوری شده و به متخصص زنان تحویل داده شده که توسط کاتترهای مخصوص به داخل رحم تزریق می شود. قبل از تزریق، تخمدان توسط داروهای خاص تحریک می‌شود تا تعداد زیادی از تخمک‌های تخمدان به بلوغ برسد.

این پزشک با اشاره به اینکه این روش بیشتر برای زوج‌هایی به کار می‌رود که مشکل ناباروری از سوی خانم است، گفت: برای هر زوج روش IUI تا سه مرتبه قابل تکرار است و در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) از سال ۱۳۷۹ این روش درمان ناباروری انجام می‌شود.

وی افزود: میزان مثبت شدن این عمل در معیار جهانی ۱۲ تا ۸ درصد است که در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) با ایجاد تغییرات مثبتی که تیم درمان انجام دادند، شانس باروری به ۱۵ درصد و حتی بالاتر هم رسیده است.

عضو هیات علمی علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) سمنان روش IVF  از سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرده است، در خصوص نحوه عملکرد این روش خاطرنشن کرد: در این روش نمونه همسر “مرد” گرفته شده بهترین اسپرم انتخاب شده همچنین تخمک های خانمی که در سیکل قرار گرفته به وسیله داروهای مخصوص تحریک شده تا تخمک‌های بالغ زیادی جهت باروری در اختیار قرار گرفته و سپس در اتاق عمل این تخمک ها جمع آوری و پس از آماده شدن در محیط کشت قرار می‌گیرد.

دکتر یوسفی ادامه داد: در محیط  کشت اسپرم‌های شست‌وشو داده شده کنار تخمک قرار گرفته و بعد از چندین ساعت تخمک از اسپرم‌های اضافه جدا شده و در انکباتور قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که روش ICSI یا تزریق داخل سایتوپلاسمی اسپرم برای زوج‌هایی استفاده می‌شود که مشکل از جانب جنس مرد است، بیان کرد: در این روش تخمک‌هایی که توسط متخصص زنان جمع‌آوری شده با بهترین اسپرم‌های شست‌وشو داده شده در زیر میکروسکوپ قرار گرفته و اسپرم مستقیما به داخل تخمک تزریق می‌شود و در انکباتور قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: میزان مثبت شدن این عمل در معیار جهانی بالای ۳۰ درصد است و در کشورهای اروپایی به ۴۰ الی ۳۵ درصد هم می‌رسد.

این عضو واحد ناباروری بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان و دکترای علوم تشریحی اضافه کرد: بهترین روش درمان ناباروری به ترتیب IUI  و IVF و سپس ICSI است چرا که احتمال ناهنجاری در روش IUI کمتر است و در این مرکز اعمال مختلفی در این حوزه از جمله فریز کردن تخمک، جنین و اسپرم نیز انجام می‌پذیرد.