وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای سنجش تاب‌آوری در نظام آموزشی فراهم کرده است، گفت: کرونا فرصتی برای سنجش قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی مدیران و معلمان است.

محسن حاجی میرزایی در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباط هفته که با حضور ۵۰۰۰ نفر از مدیران مدارس استان فارس در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و ولادت دخت نبی اکرم، حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: اولین هدف از برگزاری این نشست، تقدیر و تشکر از زحمات همکاران فرهنگی استان فارس است. معلمان در شرایطی کار می‌کنند که تمام روش های قبلی دچار محدودیت شده‌اند و مجبور به ایفای نقش و انجام مأموریت در فضای جدید هستند و من این شرایط را درک می‌کنم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تغییرات همزاد زندگی انسان‌ها هستند، افزود: هر تغییر می‌تواند بر محیط پیرامون خود تأثیر داشته و معرف پدیده‌های نو باشد. تعادل‌ها را جابجا کرده و موقعیت‌ها را عوض کند و حیات اجتماعی و زندگی انسان‌ها را مورد تأثیر قرار دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تغییرات، ظرفیت و توانمندی‌های افراد را آشکار کرده و مجال خلاقیت به انسان می‌دهند، تصریح کرد: هر تغییری می‌تواند موضوع یک پژوهش و مطالعه دقیق قرار گیرد. جوامع در برخورد با تغییرات به وجود آمده، یکسان عمل نمی‌کنند و همین تفاوت در عملکرد آن‌ها می‌تواند توانمندی و قدرت افراد جامعه را در مواجهه با تغییرات و مدیریت آشفتگی‌های ایجادشده در جامعه را نشان دهد. نکته مهم این است که جامعه درک درستی از تغییرات داشته باشد و بتواند در مقابل هر تغییر سریع، واکنش صحیح نشان دهد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در شرایط امروز درک مفهوم تاب‌آوری و اطمینان از درک صحیح این مفهوم برای جلوگیری از آسیب جامعه در مقابل تغییرات، عدم سردرگمی و آشفتگی و تضعیف اهداف جامعه بسیار حائز اهمیت است و جامعه‌ای که تاب‌آوری بیشتری داشته باشد کمتر آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به اینکه تغییر بزرگ کرونا نگرانی‌های زیادی را برای جامعه و نظام آموزشی و مدرسه به وجود آورد، عنوان کرد: برای سال‌های متمادی مدرسه ساختیم و دانش آموزان و معلمان در کلاس‌های درس نشستند و بر انجام فعالیت‌های آموزشی از نزدیک نظارت کردیم؛ اما در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا شرایط آموزش تغییر کرده است. اینکه بدانیم در شرایط جدید چه وضعیتی داریم مهم است.

حاجی میرزایی یادگیری را در شرایط کرونا تحت تأثیر افراد و موقعیت‌ها دانست و بیان کرد: فرصتی برای سنجش تاب‌آوری در نظام آموزشی فراهم‌شده است. باید ببینیم با توجه به این شرایط چگونه افراد مسئولیت خود را درک کرده و اجرا می‌کنند. کرونا نقش مدیران، معلمان و دانش آموزان را تغییر داده و تنها کسانی که بتوانند در این مسیر به‌خوبی ایفای نقش کنند، موفق و ماندگار خواهند شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اطمینان مدیران از روند باکیفیت آموزش گفت: مدیران مدارس می بایست آموزش باکیفیت را به تمام دانش آموزان ثبت‌نام‌شده برساند و برای ارتقای آموزش با خلاقیت و فکر عمل کند و مطمئن شوند که تمام دانش آموزان در معرض آموزش قرار داشته و معلمان به‌خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: معلمان در برابر بزرگ‌ترین آزمون دهه‌های اخیر قرارگرفته‌اند که برای ایفای صحیح نقش خود باید توانایی و خلاقیت خود را افزایش دهند. کرونا برای تمام معلمان و مدیران به‌عنوان یک فرصت است که قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی خود را آشکار کنند.

وی ادامه داد: فرصتی ایجادشده که توانمندی‌های خود را ارتقا بدهیم. آموزش یک امر ارتباطی و اشتراکی است که برای استمرار روند آن لازم است پیوندهایی که تابه‌حال در مدارس شکل می‌گرفته را در قالب جدید و اشکال نو بازتولید کنیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم آموزش آسیب می‌بیند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در این شرایط نقش تمام افراد تغییر کرده است، اظهار کرد: تا قبل از کرونا مدرسه بیشترین سهم را در تعلیم و تربیت داشت و در حال حاضر باید مدرسه به شکلی دیگر و درجایی دیگر بازسازی شود. مدیران مدارس باید بتوانند نقش مدرسه را در بستر مجازی بازسازی کرده و بر آن نظارت داشته باشند تا مأموریت خود را به‌خوبی انجام داده باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش مدارس را محور تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: در شرایط حاضر بیش از قبل مدرسه محوری مطرح‌شده است. فرصت پیمودن راه‌های جدید و آزمودن خلاقیت‌های نو و تازه فراهم‌شده که باید از آن بهترین استفاده را برای ارتقا و پیشرفت کرده و چالش کرونا را به فرصت شکل‌گیری جدید تبدیل کرد.

وی گفت: در انجام مأموریت خود به مدیران و معلمان متکی هستیم. نحوه عملکرد مدیران و معلمان است که آن‌ها را در این روزها و شرایط ماندگار می‌کند، جامعه این فعالیت‌ها را می‌بیند و داوری می‌کند. معلمان و مدیران می‌توانند در پرتو این حادثه غیرمنتظره جایگاهی بیابند که تبدیل به توانمندترین نیرو و مؤثرترین شغل در جامعه شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: نقش خانواده‌ها در شرایط کرونا بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است، توصیه می‌کنم در تمام فعالیت‌ها، خانواده‌ها را سهیم کرده و از آن‌ها کمک بگیرید امروز خانواده‌ها در آموزش سهم وسیعی دارند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش در پایان سخنان خود گفت: مدیران مدارس اطلس آموزشی و یادگیری را برای دانش آموزان خود طراحی کرده و در برگزاری آزمون حداکثر مراقبت را انجام دهند تا از صحت سنجش یادگیری دانش آموزان مطمئن شوند.